Jäsen, hanki jäsen!

26.10.2020

Loka-marraskuun vaihteessa tapahtuu! JHL:ssa on jäsenhankinan tehoviikot. Kaikki kynnelle kykenevät JHL:n jäsenet hankkivat uusia jäseniä liittoon. Olethan sinäkin mukana? Tältä sivulta löydät kättä pidempää hankintatyöhön. Ja vaikka tehoviikot päättyvätkin, jäsenhankinta jatkuu. Sitä voit tehdä vaikka joka päivä. Mitä enemmän meitä on, sitä vahvempi on JHL työpaikoilla.

Liity jäsenhankkijoiden joukkoon, oletpa JHL:n jäsen, opiskelijajäsen tai aktiivi. Uusien jäsenten hankinta on JHL:ssa kaikkien yhteinen tehtävä.  Voit  suositella JHL:n jäseneksi liittymistä vaikkapa työ- tai opiskelukavereillesi ja läheisillesi.

Yleisin syy siihen että ammattiliittoon ei liitytä on, että kukaan ei ole kysynyt mukaan!

Korjataan tämä epäkohta. Ole sinä fiksu ja kysy.

Voit tarjota JHL:n jäsenyyttä melkein missä vain:

• työpaikallasi
  • lounas- ja kahvitauoilla
  • ennen tai jälkeen työpäivän
  • hississä
  • kun olet yhdistyksesi kanssa messuilla tai muissa tapahtumissa
  • oppilaitoksessa
  • Whatsappissa
  • Facebookissa
  • Messengerissä
  • sähköpostitse.

Uusi jäsen voi olla:

• uusi tai vanha työkaveri
  • naapuri
  • utelias ohikulkija messuilla, markkinoilla, toritapahtumassa
  • opiskelija
  • nyt vielä yleisen työttömyyskassan YTK:n jäsen.

7 +1 vinkkiä jäsenhankintaan

Poimi sopivat jäsenhankinnan vinkit käyttöösi. Osa vinkeistä sopii kaikille jäsenille, osa erityisesti luottamustehtäviä hoitaville jäsenille ja JHL:n yhdistyksille.

1 Jäsen, suosittele jäsenyyttä

Suosittele JHL:n jäsenyyttä. Voit lähettää kaverillesi tai työporukallesi valmiin viestin sähköpostilla, Whatsappissa, Messengerissä tai tekstiviestinä.

Kun saat uuden jäsenen liittymään liittoon, ansaitset rahanarvoisia bonuspalkintoja. Mitä enemmän hankit jäseniä, sitä enemmän kerrytät pistesaldoasi JHL-bonuspalkintoihin ja voit lunastaa tavarapalkintoja.

Kun kaverisi liittyy ammattiliitto JHL:ään, hän saa tukea ja turvaa työelämän asioihin. JHL neuvottelee, jotta työn arvostus näkyy rahana kukkarossa ja hyvinvointina työelämässä. Uusi jäsen pääsee myös muiden,  monipuolisten jäsenetujen piiriin.

Kannusta liittymään JHL:ään, tähtiammattilaisten ammattiliittoon nyt!

Klikkaa kuvaa tai punaista nappulaa ja suosittele!

2 Jäsen, puhu jäsenyydestä

• Ota liiton jäsenyys puheeksi työ- tai opiskelukaverisi tai läheisesi kanssa.
  • Kerro tai näytä, miten JHL:n jäseneksi voi liittyä ja täyttäkää netissä oleva JHL:n liittymislomake yhdessä, heti.
  • Kun hankit uuden jäsenen, bonuspisteitä napsahtaa ”tilillesi”, ja saat lunastaa mukavia tuotteita JHL-bonuspalkinnoista.

3 Luottamusmies, kuuntele enemmän

Suurin osa ihmisistä on kiinnostunut siitä, että heidät otetaan huomioon, heiltä kysytään mitä kuuluu ja mikä työpaikalla puhututtaa.

Kasvokkain keskustelu on tehokkainta, mutta usko pois, puhelimellakin saa asian hoidettua. Tartu luuriin!

• Käy työpaikkasi työntekijät läpi ja tarjoa heille JHL:n jäsenyyttä.
  • Kysy ihmisiä mukaan ammattiliittoon ja toimintaan.

4 Luottamusmies, keskustele  ihmisten kanssa

Keskustele, kuuntele mitä ihmisillä on asiaa – ole kiinnostunut!

Kysy

• mitä asioita luottamusmiehen pitäisi työpaikalla hoitaa
  • haluaisiko keskustelukumppanisi olla mukana tekemässä työpaikkaa paremmaksi
  • mitä asioita hän työpaikalla parantaisi jos voisi
  • mikä ammattilliiton jäsenyydessä on tärkeää.

Pyydä

• mukaan tähtiammattilaisten joukkoon, JHL:n jäseneksi.

5 Yhdistys – tehkää jäsenhankintasuunnitelma

• Miltä maistuisi yhdistyksen laatima työpaikkatason suunnitelma jäsenhankinnasta?

6 Luottamusmies tai yhdistysaktiivi, toivota uusi työntekijä tervetulleeksi

Mieluiten kasvokkain, mutta soittaminenkin käy. Pääasia on, että otat yhteyttä!

Vaikka näin:

• ”Moi ja tervetuloa taloon! Onko sinulle jo esitelty talon tapoja? Entäs tuo sun työsopimus, oliko se ok vai jäikö kysyttävää? Meillähän on täällä oma luottamusmies, joka voi auttaa sen kanssa. Kuulutko muuten jo ammattiliittoon? Jos et, niin nyt kannattaa liittyä! Mitä enemmän meitä on, sitä vahvempia me ollaan.”

7 Yhdistysaktiivi,  tee itsesi ja yhdistyksesi näkyväksi

• yhdistyksesi esitteitä ja liiton materiaalia työpaikkojen kahvihuoneisiin, taukopaikkoihin ja ilmoitustauluille.

Käytä

• JHL:n tunnuksia, pinssiä, tarroja
  • päälläsi JHL-tekstiilejä, esimerkiksi t-paitaa.

Kerro

• millaista liiton ja yhdistyksen toiminta on
  • millaista porukkaa yhdistykseenne kuuluu
  • mitä kuulija hyötyy JHL:n jäsenyydestä.

Huolehdi

• että työpaikkasi ilmoitustaulun tiedot ovat ajan tasalla: vanhat julisteet ja tiedotteet pois ja uudet tilalle, luottamusmiesten, yhdistysten ja yhteyshenkilöiden yhteystiedot ajan tasalla.

Hyödynnä

• jäsenhankinnassa JHL-tuotteita, joita yhdistykset voivat tilata JHL-shopista.

+ 1

Yhteyshenkilöt työpaikoille ja kartoitukset kehiin

Yksi ihminen ei ehdi joka paikkaan. Siksi yhdistysten ja luottamusmiesten on viisasta kartoittaa, kuka työpaikalla tai -yksikössä haluaa ryhtyä yhteyshenkilöksi, ja miten työpaikoilla on järjestäydytty.

Kartoitus auttaa tekemään suunnitelmallista työtä kun

• etsitään yhteyshenkilöitä
  • suunnitellaan työpaikkavierailuja ja jäsenhankintaa
  • tehdään esimerkiksi työpaikkakohtaisia kyselyitä.

Lähde: www.jhl.fi

Linkki JHL:n juttuun: https://www.jhl.fi/jasenyys/liittyminen/jasen-hanki-jasen/

Liitteenä lisäksi yhdistyksemme oma esite, jota voi jakaa työpaikoilla näkyville paikoille tai antaa vaikkapa työtovereille! Erityisen tärkeää on huomioida työyhteisön uudet jäsenet!

Jäsenhankintaterveisin

Helsingin yliopiston ammattiosasto JHL ry 645