Työtaistelutyöpaja keskiviikkona 22.1.2020 klo 16:00 - 20:30

14.12.2019

Tule mukaan yhdistyskurssillemme oppimaan työtaistelun järjestämisestä, ja laatimaan yhdistyksemme työtaistelusuunnitelmia yhdessä muiden jäsentemme kanssa! Kurssi on varautumista kevään 2020 työehtosopimusneuvottelujen tukitoimiin.

Helsingin yliopiston ammattiosasto JHL ry 645 järjestää keskiviikkona 22.1.2020 klo 16:00 – 20:30 kaikille jäsenillemme avoimen työpajamuotoisen yhdistyskurssin, jossa laaditaan työtaistelusuunnitelmat Helsingin yliopistolle ja HY247:ään. Työpaja järjestetään yhteistyössä JHL:n Etelä-Suomen aluetoimiston kanssa. Vetäjinä toimivat JHL:n aluetoimitsijat.

Paikkana on JHL-talo Helsingin Sörnäisissä, osoitteessa Sörnäisten rantatie 23: Etelä-Suomen aluetoimisto, 2. kerros, kokoushuone Gneissi. JHL-talon ulko-ovi on aina lukossa, mutta respassa on päivystys klo 16:00 asti. Jos tulet myöhemmin, soita ulko-ovelta puheenjohtajallemme Kaija Bergille, puh. 0445553750 tai sihteerillemme Lauri Paroselle, puh. 0505394594.

Osallistujille on tarjolla suolaista ja makeaa purtavaa, joten nälkäisenä ei tarvitse iltaa viettää.

Talven aikana kootaan yhdistyksemme lakko-organisaatiota. Jäseniämme tarvitaan työpaikkojen työtaisteluyhdyshenkilöiksi viestinviejiksi ja porukoittemme kokoajiksi mielellään kaikille kampuksille ja satelliittikohteisiin (tutkimusasemat jne.) niin Helsingin yliopistolle, kuin HY247:ään. Myös lakkovahteja tarvitaan. Ilmoita kiinnostuksestasi tehtäviin hallituksemme jäsenille: ajantasaiset yhteystietomme ovat nettisivujemme yhteystieto-sivulla.

Jos olet kiinnostunut työtaisteluyhdyshenkilön tai lakkovahdin tehtävistä, kannattaa ilman muuta tulla kurssille. Silti kurssille osallistuminen ei sido sinua mihinkään tehtävään, vaan pelkkä kiinnostus aihepiiriä kohtaan riittää.

Vaikka työtaistelu ei olekaan tavoitteemme, voi työtaistelu tai sillä uhkaaminen olla vaikeassa neuvottelutilanteessa ainoa keino saavuttaa jäsentemme etuja tyydyttävä neuvottelutulos. Yleisestä neuvottelutilanteesta voidaan todeta, että ei ole mitään syytä epäillä, että työnantajaosapuoli tulee päästämään työntekijäpuolta, meitäkään, helpolla tälläkään sopimuskierroksella. Hyvin vaikeita neuvotteluja on jo nähty useita.

Jatkuva työtaisteluvalmiuden ylläpitäminen on ammattiyhdistyksen perustehtävä, sen on samalla sen tärkein tehtävä, ja sen olemassa olon perimmäinen tarkoitus. Työtaisteluun varautuminen ja mahdollinen työtaistelu on kaikkien jäsenten yhteinen asia. Vain onnistunut työtaistelu voi tuottaa toivottua tulosta, joten mahdolliseen työtaisteluun on valmistauduttava hyvin. Siksi toivomme runsasta osanottoa kurssille.

Nyt jokaisen olisi myös syytä tarkistaa ja korjata omien jäsentietojensa paikkansa pitävyys OmaJHL-palvelussa. Virheellisiä ja puutteellisia yhteystietoja, työnantaja-, työpaikka- ja sopimusalatietoja on hyvin monella jäsenellämme. Ajantasaiset jäsentiedot etenkin työtaistelutilanteessa ovat toiminnallemme aivan välttämättömiä. Asian tärkeydestä ei voi liikaa muistuttaa.

Liitteenä on kurssiohjelma ja JHL:n päivitetty Työtaisteluohje 2019. Ne löytyvät myös Jäsenhuoneesta. Työtaisteluohjeeseen on kaikkien yhdistyksemme jäsenten hyvä tutustua.

EMME EDELLYTÄ ENNAKKOILMOITTAUTUMISTA KURSSILLE. Varaa päivä kalenterista, ja saavu paikalle sellaisena kuin olet! Tervetuloa!

Terveisin Helsingin yliopiston ammattiosaston hallitus

Liitteet