Syyskokouksen uutisia

29.11.2019

Helsingin yliopiston ammattiosasto JHL ry 645:n syyskokous pidettiin keskiviikkona 27.11.2019 Ravintola Lasipalatsissa Helsingissä. Kokous veti väkeämme paikalle oikein mukavasti; taisi olla viime vuosiin verrattuna kävijäennätys. Kokouksessa käsiteltiin paljon tärkeitä ja ajankohtaisia asioita. Lopuksi illastettiin pitkän kaavan mukaan herkullisen ruoan ja juoman merkeissä. Kiitokset kaikille kokoukseen osallistuneille!

Kokouksen henkilövalinnat

Syyskokouksessa valittiin yhdistyksen hallitus vuosille 2020 - 2021. Yhdistyksen puheenjohtajana jatkaa Kaija Berg. Hallituksen varsinaisiksi jäseniksi valittiin Hassan Haddad, Timo Mensonen, Katja Merinen, Lauri Paronen ja Eija Räsänen, sekä varajäseniksi Anneli Huuhtanen, Mirja Karlsson, Kirsti Paronen ja Saana Savolainen.

Helsingin yliopiston kiinteistöpalvelut Oy:n luottamusmieheksi vuosille 2020 - 2021 valittiin Eija Räsänen, ja varaluottamusmieheksi Katja Merinen.

Toiminnantarkastajiksi vuodelle 2020 valittiin Anssi Malinen ja Tarja Ruotsalainen.

Onnittelut kaikille valituille, ja menestystä tärkeisiin tehtäviin!

Joitain nostoja kokouksesta

Hyväksyttiin yhdistyksen toimintasuunnitelma ja talousarvio vuodelle 2020 hallituksen esityksen mukaisesti.

Olli Korhonen Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry:stä käytti puheenvuoron JHL yleisistä sopimustavoitteista vuoden 2020 sopimusneuvottelukierroksella. Ollin esitysmateriaali julkaistaan Jäsenhuoneessa jäsentemme luettavaksi

Simo Mäki Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry:stä käytti puheenvuoron liiton ja yhdistyksen tehtävistä sopimusneuvotteluihin ja mahdollisiin työtaisteluihin varautumiseksi  vuoden 2020 sopimusneuvottelukierroksella. Simon esitysmateriaali julkaistaan Jäsenhuoneessa jäsentemme luettavaksi.

Karita Alanko Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry:stä esittäytyi. Karita on aloittanut 1.9.2019 Helsingin yliopiston kiinteistöpalvelut Oy:n sopimusalan sopimustoimitsijana. Hän toimii yhtiön työehtosopimuksen pääneuvottelijana.

Tuenilmaus Turun Arkean, sekä Porin ja Rauman kaupunkien työntekijöille

Kokouksessa otettiin jäsenen aloitteesta keskusteluun Turun Arkean, Porin kaupungin teknisen toimialan ja Rauman kaupungin ruoka- ja puhtauspalveluiden työtaistelutilanne.

Turussa on käynnissä JHL:n ja Jytyn työtaistelu työehtosopimuksen vaihtoa vastaan. Työehtosopimuksen vaihto johtaisi huomattaviin palkanalennuksiin ja huonompiin työehtoihin.

Porissa on käynnistymässä vaikea tilanne: kaupunki aikoo ulkoistaa osan teknisen toimialan tehtävistä, siirtää osan työntekijöistä heikomman työehtosopimuksen piiriin ja irtisanoa osan väestä. Teknisen toimialan JHL:läinen henkilöstö marssi ulos työpaikoiltaan joitain päiviä sitten vastalauseena työantajan aikeille.

Raumalla puolestaan onnistuttiin hiljattain torjumaan JHL:n jäsenten lakkotaistelulla kaupungin aikeet ulkoistaa ruoka- ja puhtauspalvelut. Ulkoistaminen olisi johtanut huomattaviin palkanalennuksiin, irtisanomisiin ja työehtojen heikentymiseen.

Keskustelun päätteeksi muokattiin ja hyväksyttiin yhdistyksen syyskokouksen kirjallinen tuenilmaus Turun Arkealaisille, sekä Porin ja Rauman kaupunkien työntekijöille. Kirjallinen tuenilmaus päätettiin toimittaa viipymättä Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry:n hallitukselle.

Kokouspöytäkirja julkaistaan Jäsenhuoneessa yhdistyksen jäsenten luettavaksi mahdollisimman pian