Työnantajat romuttavat työehtoja yhtiöittämällä ja ulkoistamalla – JHL työehtoshoppailua vastaan

4.11.2019

Raumalaiset JHL:n jäsenet olivat perjantaina 1.11.2019 lakossa työehtoshoppailua ja - heikennyksiä vastaan. Turussa kaupungin omistamassa Arkeassa niin ikään pyritään kustannussäästöihin työehtosopimusta vaihtamalla. JHL:n jäsenet kamppailevat oikeuksistaan. He ansaitsevat kaiken tukemme.

Helsingin yliopiston ammattiosasto JHL ry 645:n jäsenillä on tuoreessa muistissaan Helsingin yliopiston tila- ja kiinteistöpalveluiden yhtiöittäminen, jonka seurauksena jouduimme heti alkuunsa työehtoheikennysten kohteeksi. Uhkana oli henkilöstön siirtäminen heikomman kiinteistöalan TES:n piiriin. Joitain kirveleviä heikennyksiä tuli, mutta pahin saatiin torjuttua jäsentemme yhtenäisellä ja päättäväisellä työtaistelulla. Sitä tarvitaan myös jatkossa.

Jatkuva heikennysten uhka ei ole poistunut yltämme, eikä poistu. Kuten huomataan, ilmiö on yleinen: työnantajat pyrkivät määrätietoisesti yhtiöittämisillä ja ulkoistuksilla työehtojen alasajoon niin Raumalla, Turussa, meillä ja muualla. Sitä ei voi hyväksyä.

Nyt on järjestäydyttävä ammattiyhdistyksiin ja valmistauduttava seuraavaan koitokseen, joka varmuudella odottaa meitäkin jälleen kevät-talvella 2020 nykyisten työehtosopimustemme päättyessä.

Turun Arkealaisia JHL:n jäseniä voit tukea allekirjoittamalla nettiaddressin. Linkki Arkean työehtoshoppailua vastustavaan addressiin:

Linkit JHL:n sivuille aihetta käsitteleviin uutisiin: