Jäsenkirje 2/2019

9.10.2019

Tämä on Helsingin yliopiston ammattiosasto JHL ry 645:n jäsenkirje 2/2019

Sääntömääräinen syyskokous keskiviikkona 27.11.2019

Yhdistyksemme syyskokous pidetään keskiviikkona 27.11.2019 klo 17:00 alkaen. Kokouspaikkana on Ravintola Lasipalatsin Palmuhuone, osoitteessa Mannerheimintie 22 – 24, 00100 Helsinki. Kokouksessa käsitellään sääntömääräiset syyskokousasiat, mm. valitaan yhdistykselle puheenjohtaja ja hallitus, sekä luottamusmiehet Helsingin yliopiston kiinteistöpalvelut Oy:öön vuosiksi 2020 – 2021. Ota mukaasi yhdistyksen jäsenyyden osoittava JHL:n jäsenkortti!

Kokouksen jälkeen tarjoillaan Klassikkomenu ilmoittautuneille. Ilmoittauduthan ruokailuun Timo Mensoselle viimeistään 10.11.2019: timo.mensonen@helsinki.fi, p. 02941 21833. Ilmoita erikoisruokavaliosta ilmoittautuessasi.

Klassikkomenu:

Lammasvorschmack ja uuniperunaa,

smetanaa, suolakurkkua ja punajuurta

Kuhaa Mannerheimin tapaan, paistettua kuhafileetä,

herkkusienimuhennosta ja piparjuurta

Sitruuna-frangipane, lakritsi-suklaamoussea ja fenkolia

Helsingin yliopiston kiinteistöpalvelut Oy:n luottamusmiesvalinnat

Syyskokous valitsee Helsingin yliopiston kiinteistöpalvelut Oy:öön luottamusmiehen ja varaluottamusmiehen vuosiksi 2020 – 2021. Luottamustehtäviin voivat olla ehdokkaana ja valintaan voivat osallistua Helsingin yliopiston kiinteistöpalvelut Oy:ssä työsuhteessa olevat Helsingin yliopiston ammattiosasto JHL ry 645:n jäsenet.

Molemmasta tehtävästä suoritetaan erillinen valinta. Jos tehtävään on ehdokkaita enemmän kuin yksi, suoritetaan valinta suljettuna lippuäänestyksenä. Kokouksessa jäsenet voivat asettaa ehdokkaita, tai jäsen voi itse asettua ehdolle haluamiinsa tehtäviin. Ehdolle on mahdollista asettaa tai asettua ennakkoon myös kirjallisella ilmoituksella, joka on toimitettava viimeistään kokoukseen. Näin toimitaan myös silloin, jos ehdokas ei pääse paikalle kokoukseen. Ehdokkaaksi asettaminen vaatii aina ehdokkaan suostumuksen, josta vastaa ehdokkaan asettaja. Ohjeet ehdokkaan kirjalliseen ilmoittamiseen puheenjohtaja Kaija Bergiltä: kaija.berg@helsinki.fi, p. 02941 25275 tai sihteeri Lauri Paroselta: lauri.paronen@helsinki.fi, p. 02941 59955.

Luottamusmies edustaa ja avustaa työpaikallaan yhdistyksen jäseniä työntekijöiden ja työantajan välisissä suhteissa, mm. työehtosopimuksen ja työlainsäädännön tulkinnassa ja yhteistoiminta-asioissa, sekä valvoo sopimusten ja työlakien noudattamista. Varaluottamusmies toimii luottamusmiehenä varsinaisen luottamusmiehen ollessa estynyt hoitamaan tehtävää.

Luottamusmiehen tehtävien hoitaminen on palkallista työaikaa. Työehtosopimuksen mukaisesti luottamusmiehelle järjestetään riittävä vapautus varsinaisesta työtehtävästään luottamustehtävien hoitamiseksi, ja hänelle maksetaan varsinaisen palkan lisänä luottamusmieskorvausta. JHL kouluttaa luottamusmiehen tehtäväänsä, joten aikaisempaa kokemusta ei edellytetä. Myös koulutus on palkallista.

Puheenjohtajan ja hallituksen valitseminen

Syyskokous valitsee yhdistykselle puheenjohtajan ja hallituksen vuosiksi 2020 – 2021. Valintaan voivat osallistua yhdistyksen jäsenet. Tarvittaessa suoritetaan suljettu lippuäänestys. Hallituksen jäsenen ja varajäsenen tulee olla 15 vuotta täyttänyt yhdistyksen jäsen, joka ei ole konkurssissa tai siirtynyt eläkkeelle. Puheenjohtaja ei voi olla vajaavaltainen ja hänen asuinpaikkansa on oltava Suomessa.

Puheenjohtaja on hallituksen jäsen, ja hän johtaa puhetta hallituksen kokouksissa. Hallitus toimii yhdistyksen toimeenpanevana elimenä, ja on vastuussa toiminnastaan jäsenkokoukselle. Jäsenkokouksia ovat yhdistyksen syys- ja kevätkokoukset, sekä erikseen koolle kutsuttavat jäsenkokoukset. Hallitus hoitaa yhdistyksen juoksevia asioita (mm. talous- ja jäsenasiat, edunvalvontakysymykset, tiedottaminen) ja järjestää yhdistyksen toimintaa. Hallitus kokoontuu noin kerran kuussa, kesällä yleensä harvemmin. Varajäsen osallistuu hallituksen kokoukseen ja toimintaan varsinaisen jäsenen ollessa estynyt.

JHL tarjoaa hallitustyöskentelyn tueksi laajan valikoiman koulutusta, joten aiempaa kokemusta ei tarvita. Mikäli olet halukas osallistumaan hallituksen työskentelyyn ja oppimaan uutta, tulethan paikalle syyskokoukseen!

Lähde rohkeasti mukaan yhdistyksen toimintaan!

Uusia vastuunkantajia tarvitaan! Eläköitymisten ja muiden syiden johdosta kokeneita aktiivejamme poistuu tehtävistä.

Yhdistyksen jäseniä toivotaan niin hallitukseen, kuin ehdolle luottamusmiestehtäviin tärkeitä tehtäviä jatkamaan. Yhdistyksellämme ei ole palkattua henkilökuntaa. Kaikki paikallinen edunvalvontatyö ja yhdistyksen toiminta toteutetaan vapaaehtoisuuteen perustuen oman työn ohella. Ilman vapaaehtoisten työtä meillä ei ole paikallista edunvalvontaa eikä toimivaa yhdistystä.

***

Tule syyskokoukseen vaikuttamaan ja päättämään, ketkä valvovat etujasi seuraavien kahden vuoden ajan! Ota mukaasi yhdistyksen jäsenyyden osoittava JHL:n jäsenkortti. Tervetuloa kokoukseen!

Pikkujoulut

Yhdistyksemme pikkujouluja vietetään teatteriravintola Nyyrikissä Helsingin Käpylässä 30.11.2019 klo 18:00 alkaen, osoitteessa Pohjolankatu 2, 00610 Helsinki. Iltaan sisältyy ruokailun lisäksi näytelmä Arton ja Mirkun parisuhdeleikit. Illallinen tarjoillaan klo 18:00. Esitys alkaa klo 20:00. Esityksen aikana ei ole tarjoilua.

Hinta 10€/jäsen ja 20€/avec. Hintaan sisältyy alkumalja, Teatterimenu, kaksi ruokajuomaa ja teatteriesitys.

Sitova ilmoittautuminen Kaija Bergille mieluiten sähköpostitse viimeistään 28.10.2019: kaija.berg@helsinki.fi, p. 02941 25275. Osallistumismaksu maksetaan yhdistyksemme tilille FI47 5541 2820 0010 07, viitenumero 64855. Ohessa illan menu. Ilmoita haluamasi pääruoka ja erikoisruokavalio ilmoittautuessasi.

Alkumalja: perinteinen terästetty jouluglögi (tai alkoholiton vastaava)

Teatterimenu:

Tomaatti-cheddarkeitto, talon patonki ja hovijuustolevite

***

Paistettua kuhaa, kylmäsavulohikastike ja perunapyree

tai

Pariloitua broilerinrintafileetä, kolmen pippurin kastike ja maalaislohkot

tai

Kokonaisena paistettua porsaan sisäfileetä slaavilaiseen tapaan, bataatti-perunapaistos tai lehtikaali-mustapapupasta

Piparkakku brulée

Tervetuloa!

Työtaistelutyöpaja tammikuussa 2020

Työehtosopimuksistamme neuvotellaan jälleen talvella ja keväällä 2020. On aika aloittaa varautuminen myös ns. järjestöllisiin toimiin neuvottelujen tueksi.

Yhdistyksemme järjestää keskiviikkona 22.1.2020 klo 16:00 – 20:00 kaikille jäsenillemme avoimen työpajan, jossa laaditaan työtaistelusuunnitelmat Helsingin yliopistolle ja HY247:ään. Työpaja järjestetään yhteistyössä JHL:n Etelä-Suomen aluetoimiston kanssa. Vetäjinä toimivat JHL:n aluetoimitsijat. Paikkana on JHL-talo Helsingin Sörnäisissä.

Tule oppimaan ja valmistautumaan ammattiyhdistyksen tärkeimpään tehtävään! Varaa päivä kalenterista jo nyt, ja saavu paikalle sellaisena kuin olet. Työpajasta ilmoitetaan lisätietoja lähempänä ajankohtaa yhdistyksemme verkkosivuilla ja sähköpostilla.

OmaJHL on korvannut Jäsenpalvelu 24h:n

JHL otti kesäkuussa käyttöön uuden sähköisen jäsenpalvelun. OmaJHL on korvannut Jäsenpalvelu 24h:n. Uuden palvelun myötä vanhat käyttäjätunnukset ja salasanat eivät omaJHL:ssä käy, vaan käyttäjän täytyy luoda uudet tunnukset.

OmaJHL:ään kirjaudutaan JHL:n internet-sivujen www.jhl.fi oikeasta yläreunasta ”kirjaudu sisään”. Katso ohjeet kirjautumiseen JHL:n internet-sivun yläosan valikosta ”jäsenyys – OmaJHL”.

Jäsenhuone – yhdistyksemme verkkosivut monipuolistuvat

Yhdistyksemme avaa jäsenten käyttöön Jäsenhuone -intranet-sivuston. Jäsenhuoneeseen pääsy edellyttää käyttäjäksi rekisteröitymistä ja kirjautumista. Jäsenhuoneen tarkoitus on lisätä jäsenille avoimuutta yhdistyksen asioista, sekä helpottaa jäsenen tiedonsaantia.

Jäsenhuoneeseen tallennetaan jäsenten nähtäville mm. työehtosopimukset, yhdistyksen säännöt, jäsenkokousten pöytäkirjat ja materiaalit, edunvalvonta- ja järjestötietoa, tietoja yhdistyksen tapahtumista jne. Jäsenhuonetta voidaan käyttää sisäisenä tiedotuskanavana asioissa, joita ei haluta julkaista yhdistyksen julkisilla internet-sivuilla, esimerkkinä työtaistelua koskevat ohjeet.

Miten pääsen Jäsenhuoneen käyttäjäksi?

Pyydä käyttäjätunnusta ja salasanaa yhdistyksen sihteeriltä Lauri Paroselta lähettämällä viesti osoitteeseen lauri.paronen@helsinki.fi. Saadaksesi käyttäjätunnuksen ja salasanan Sinulla tulee olla JHL:n jäsenrekisteriin tallennettu sähköpostiosoite. Tarkista ensin, että Sinulla on jäsenrekisterissä toimiva sähköpostiosoite. Jäsenrekisterin jäsentietoihin pääset kirjautumalla OmaJHL:ään.

Käyttäjätunnuksesi on jäsenrekisterissä oleva sähköpostiosoitteesi. Salasanan saat sähköpostitse. Salasana lähetetään vain jäsenrekisterissä olevaan sähköpostiosoitteeseesi. Sinun tulee vaihtaa salasana ensimmäisellä kirjautumiskerralla.

Miten kirjaudun Jäsenhuoneeseen?

Mene yhdistyksemme kotisivulle helsinginyliopistonammattiosasto.jhlyhdistys.fi.

Klikkaa sivun ylälaidasta ”Jäsenhuone”. Siirryt kirjautumissivulle. Syötä käyttäjätunnus ja salasana.

Päivitä jäsentietosi!

Yhdistyksemme ja ammattiliittomme toiminnalle on välttämätöntä, että jäsenten työnantajatiedot, yhteystiedot yms. ovat ajan tasalla jäsenrekisterissä. Useilla jäsenillämme on jäsenrekisterissä virheellinen tai toimimaton sähköpostiosoite. Hyvin monelta jäseneltä yhteystiedot puuttuvat kokonaan. On huomioitava, että liitto ja yhdistyksemme lähettää viestinsä ainoastaan jäsenrekisteriin tallennettuihin yhteystietoihin. On suositeltavaa, että jäsenrekisterissä on muu yhteystieto, kuin työsähköpostiosoite tai työnumero. Työtaistelutilanteessa työnantaja voi estää työsähköpostin ja –numeron käytön.

Liitto ja yhdistyksemme viestii jäsenilleen työnantajan mukaan kohdennetusti sähköpostitse ja tekstiviestillä. Sähköposti tai tekstiviesti voivat olla ainoa viestinnän muoto tärkeissä jäseniä koskevissa asioissa. Kiireellisessä tilanteessa (kuten työtaistelusta päätettäessä) kokouskutsu lähetään vain sähköpostitse ja/tai tekstiviestillä. Jäsenten työnantaja- ja yhteystietojen päivittäminen on myös varautumista vuoden 2020 työehtosopimusneuvottelujen järjestöllisiin tukitoimiin. Nyt on aika päivittää omat tietonsa.

Päivitä jäsentietosi OmaJHL:ssä. Tarvittaessa jäsenpalvelun puhelinpalvelu palvelee numerossa 010 7703 430 ma–to klo 9–12.

Helsingin yliopiston ammattiosasto JHL ry 645:n hallitus