Jäsenkirje 3/2018

16.10.2018

Helsingin yliopiston ammattiosasto JHL ry 645:n jäsenkirje 3/2018

Sääntömääräinen syyskokous keskiviikkona 28.11.2018

Yhdistyksemme syyskokous pidetään keskiviikkona 28.11.2018 klo 17:00 – 19:00 JHL-talolla Helsingin Sörnäisissä, osoitteessa Sörnäisten rantatie 23, 00500 Helsinki. Kokoushuone Gneissi sijaitsee 2. kerroksessa, Etelä-Suomen aluetoimiston tiloissa. Kokouksessa käsitellään sääntömääräiset syyskokousasiat, sekä päätetään yhdistyksen hallituksen täydentämisestä.

Huomioithan saapuessasi kokoukseen, että ulko-ovi on lukossa. Ovelle on järjestetty vastaanotto ennen kokouksen alkua. Jos tulet myöhässä, soita puheenjohtaja Kaija Bergille, p. 0445553750.

Kokouksessa on ruokatarjoilu. Ilmoitathan erikoisruokavaliostasi Timo Mensoselle viimeistään 11.11.2018: timo.mensonen@helsinki.fi, p. 02941 21601.

Helsingin yliopiston luottamusmiesvalinnat

Helsingin yliopiston luottamusmiesvalintoihin voivat osallistua Helsingin yliopistossa työsuhteessa olevat yhdistyksen jäsenet. Jokaisesta tehtävästä suoritetaan erillinen valinta. Jos tehtävään on ehdokkaita enemmän kuin yksi, suoritetaan valinta suljettuna lippuäänestyksenä. Kokouksessa jäsenet voivat asettaa ehdokkaita, tai jäsen voi itse asettua ehdolle haluamiinsa tehtäviin. Ehdolle on mahdollista asettaa tai asettua ennakkoon kirjallisella ilmoituksella, joka on toimitettava viimeistään kokoukseen. Näin toimitaan myös silloin, jos ehdokas ei pääse paikalle kokoukseen. Ehdokkaaksi asettaminen vaatii aina ehdokkaan suostumuksen, josta vastaa ehdokkaan asettaja. Ohjeet ehdokkaan kirjalliseen ilmoittamiseen puheenjohtaja Kaija Bergiltä: kaija.berg@helsinki.fi, p. 02941 25275 tai sihteeri Lauri Paroselta: lauri.paronen@helsinki.fi, p. 02941 59784.

Hallituksen täydentäminen

Syyskokous päättää yhdistyksen hallituksen täydentämisestä toimikauden loppuajaksi, vuoden 2019 loppuun saakka. Hallitukseen voidaan valita varsinaiseksi jäseneksi tai varajäseneksi 15 vuotta täyttänyt yhdistyksen jäsen, joka ei ole konkurssissa tai siirtynyt eläkkeelle. Yhdistyksen jäseniä toivotaan mukaan toimintaan hallituksen työtä vahvistamaan. Mikäli olet halukas osallistumaan hallitukseen, tulethan paikalle.

Tervetuloa kokoukseen!

Yliopistojen palkkausjärjestelmästä neuvottelutulos

Keväällä solmitun työehtosopimuksen yhtenä osana oli palkkausjärjestelmän uusiminen, josta neuvotellaan työryhmässä. Takaraja neuvotteluille oli 30.9.2018. Neuvotteluosapuolet saavuttivat neuvottelutuloksen 27.9.2018, jonka JHL:n ja muiden sopijapuolten hallinnot ovat hyväksyneet.

Suora linkki neuvottelutulokseen: https://www.jhl.fi/wp-content/uploads/2018/10/neuvottelutulos-palkkausjrjestelmtyryhm_27.9.2018.pdf

Keskeiset muutokset palkkausjärjestelmään

Muutosten painopiste on henkilökohtaisen työstä suoriutumisen arviointijärjestelmän puolella. Palkkausjärjestelmästä poistuu pakollinen, työnantajan aloitteesta käytävä, koko henkilöstön suoriutumisen arviointi kahden vuoden välein. Työntekijän on mahdollista itse pyytää henkilökohtaisen suoriutumisen arviointia kahden vuoden kuluttua edellisestä arvioinnista vuoden 2019 alusta lähtien. Takarajana on, että työntekijän kanssa on käytävä arviointikeskustelu viiden vuoden kuluttua edellisestä arviointikeskustelusta.

Henkilökohtainen palkanosa määräytyy henkilön suorituskategorian ja -prosentin perusteella. Nykyiset yhdeksän suoritustasoa poistuvat, ja tilalle tulevat neljä suorituskategoriaa. Kussakin suorituskategoriassa on ala- ja yläprosenttiraja: 6 – 19 %, yli 19 – enintään 31 %, yli 31 – enintään 42 %, yli 42 – enintään 50 %. Alin suoritusprosentti nousee nollasta kuuteen prosenttiin. Ylin mahdollinen suoritusprosentti nousee 50 prosenttiin.

Heti vuoden alussa 1.1.2019 henkilöstön henkilökohtainen palkanosa määräytyy muutetun palkkausjärjestelmän mukaisesti. Työntekijä sijoitetaan tämän vuoden lopussa olevan suoritustason ja mahdollisen suorituskorotuksen perusteella suorituskategoriaan.

Yliopistoissa on kevään 2019 aikana arviointijakso ennen kesäkuun ensimmäistä päivää. Yliopistolla on käytettävissä 1.6.2019 henkilökohtaiseen suoriutumiseen rahaa 0,85 % palkkasummasta. Työntekijän kannalta on tärkeää käyttää tämä mahdollisuus arviointiin, ja näin vaikuttaa mahdolliseen oman palkkansa positiiviseen kehitykseen.

Yliopiston tulee käyttää vähintään 0,16 % muun henkilöstön palkkasummasta muun henkilöstön vaativuustasojen korotuksiin ja pysyviin vaativuuslisiin (eli puolikkaisiin vaativuustasoihin) vuoden 2019 alusta lukien. Työnantaja päättää korotuksista, mutta em. summa on käytettävä tähän tarkoitukseen. Lisäksi 1.4.2019 kaikkia palkkoja korotetaan 1,1 % suuruisella yleiskorotuksella.

Ajankohtaista Helsingin yliopiston kiinteistöpalvelut Oy:n edunvalvonnassa

Neuvottelut palkkausjärjestelmän uudistamisesta

JHL ja Pardia neuvottelevat parhaillaan Sivistystyönantajat ry:n kanssa Helsingin yliopiston kiinteistöpalvelut Oy:n palkkausjärjestelmän uudistamisesta. Osana yhtiön työehtosopimusratkaisua sovittiin, että kuten yliopistoille, myös yhtiöön neuvotellaan uusi palkkausjärjestelmä. Tavoitteena on saada aikaan työtä paremmin huomioiva, kannustavampi ja läpinäkyvämpi järjestelmä. Neuvottelut on tarkoitus saada päätökseen marraskuun 2018 loppuun mennessä. Mikäli sopuun ei määräajassa päästä, tulevat ensi kevään palkankorotukset jaetuiksi viime keväisen neuvottelutuloksen mukaisesti siitä huolimatta. Asiasta tiedotetaan lisää myöhemmin.

Eläkeleikkauksen kompensaatio

Uudessa yhtiössä henkilöstö vakuutettiin TyEL-eläkejärjestelmään, jolloin valtion eläkejärjestelmän piirissä aiemmin olleet menettivät ansaitsemansa 0,2 %:n lisäeläkekertymän. Etuus on koskenut osaa yliopistolla pitkään työskennelleistä.

JHL ja Pardia neuvottelivat vuoden 2018 alussa työnantajan kanssa lisäeläkkeiden menetyksen kompensoinnista. Neuvottelut tuottivat tulosta, ja työnantaja sitoutui maksamaan osalle valtion eläkejärjestelmän piirissä olleista kompensaatiota palkanmaksun yhteydessä työsuhteen loppuun saakka. Työnantaja kuitenkin rajasi vuonna 1960 ja sen jälkeen syntyneet kompensaation saajista pois.

JHL ei tyytynyt tähän rajaukseen, vaan jatkoi neuvottelemista. Neuvottelun tuloksena sovittiin, että työnantaja vielä kerran arvioi mahdollisuuksia maksaa lisäeläkkeen menetyksen kompensaatiota myös vuonna 1960 ja sen jälkeen syntyneille. Tämän vuoksi JHL on kartoittanut ja ilmoittanut työnantajalle ne jäsenemme, jotka lisäeläkkeen kompensaatiota haluavat vaatia. Asian etenemisestä tiedotetaan asianosaisia.

Työrauha-asia

Työtuomioistuin tuomitsi Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry:n ja Helsingin yliopiston ammattiosasto JHL ry 645:n työrauhavelvollisuuden rikkomisesta yhteensä 3500€ hyvityssakkoon, sekä velvoitti ne korvaamaan Sivistystyönantajat ry:n oikeudenkäyntikulut, 4400€. Päätös koskee 24.1.2018 Helsingin yliopiston kiinteistöpalvelut Oy:ssä toimeenpantua työtaistelua. Julkisten ja hyvinvointialojen liitto vastaa molempien tuomittujen hyvityssakoista ja kuluista kokonaisuudessaan.

Tuomiosta huolimatta työtaistelu oli tarpeellinen, ja sillä oli ratkaiseva merkitys neuvottelutuloksen saavuttamiseksi yhtiön työehtosopimuksesta. Tuomio on luettavissa kokonaan yhdistyksemme verkkosivulla: https://helsinginyliopistonammattiosasto.jhlyhdistys.fi/?x138233=209975

Poliittinen työtaistelu irtisanomissuojan heikennystä vastaan

JHL aloitti 1.10.2018 poliittisen työtaistelun työsopimuslain irtisanomissuojan heikennystä vastaan useimpia sopimusalojaan koskevalla ylityö- ja vuoronvaihtokiellolla. Työtaistelu ei aluksi ole koskenut Helsingin yliopistolla ja Helsingin yliopiston kiinteistöpalvelut Oy:ssä työsuhteessa olevia, mutta työtaistelun laajentuminen on mahdollista. Seuraa JHL:n ja yhdistyksemme tiedotusta.

Lähde mukaan VALU ry:n pikkujoulumatkalle Tarttoon!

VALU ry järjestää pikkujoulumatkan Tarttoon 30.11. - 2.12.2018.

Helsingin yliopiston ammattiosasto JHL ry 645 tukee jäsentensä osallistumista 50€/jäsen.

Tiedustelut ja sitovat ilmoittautumiset ammattiosaston puheenjohtaja Kaija Bergille viimeistään 21.10.2018: kaija.berg@helsinki.fi, p. 02941 25275. Osallistumismaksu maksetaan viimeistään 15.11.2018 yhdistyksemme tilille FI47 5541 2820 0010 07, viitenumero 64554.

Ohjelma ja hinnat

Lähtö Helsingin Katajanokan terminaalista perjantaina 30.11.2018 klo 10.30, m/s Viking XPRS.

Tulo Tallinnaan klo 13.00, josta on välittömästi bussikuljetus Tarttoon.

Lähtö Tallinnasta sunnuntaina 2.12.2018 klo 17.00, m/s Viking XPRS.

Tulo Helsinkiin Katajanokan terminaaliin klo 19.30. Tartosta lähtö on klo 12.00 huoneiden luovutuksen jälkeen.

Majoitus: hotelli Dorpat.

195,00 €/hlö jaetussa kahden hengen huoneessa (-50€/jäsen!)

240,00 €/hlö yhden hengen huoneessa (-50€/jäsen!)

Matkapakettiin sisältyy meno – paluu -laivamatkat, hytit matkatavaroiden säilytystä varten, kuljetukset Tallinna – Tartto – Tallinna, majoitus 2 vrk, aamiaiset. Yhteinen illallinen hotellin ravintolassa lauantaina 1.12.2018 klo 20.00.

Illallismenu:

Kylmä tomaattikeitto kananmunan ja serrano kinkun kera (L)

Grillattu lohi kirsikkatomaattien, villiriisin ja raakajuuston kera (L, G)

Kiivi-moussee toffeekastikkeen, granaattiomenan siemenien ja suklaalastujen kera (G)

Yhdistyksen pikkujoulut

Yhdistyksemme pikkujoulut pidetään lauantaina 8.12.2018. Pikkujoulun vieton aloitamme teatteriesityksellä Helsingin kaupunginteatterissa klo 13:00. Menemme katsomaan näytelmää Herra Puntila ja hänen renkinsä Matti. Teatterin jälkeen siirrymme päivälliselle viereiseen ravintola Il Gabbiano Toikoinrantaan.

Mukaan mahtuu 30 ensimmäisenä ilmoittautunutta. Teatterin ja ruokailun hinta jäseneltä 20€, ja avecilta 30€. Ilmoittautumiset puheenjohtaja Kaija Bergille viimeistään 6.11.2018: kaija.berg@helsinki.fi, p. 02941 25275. Osallistumismaksu maksetaan viimeistään 30.11.2018 yhdistyksemme tilille FI47 5541 2820 0010 07, viitenumero 64677.

Ohessa päivällisen menu. Ilmoita erikoisruokavaliosta Kaija Bergille ilmoittautuessasi.

Alkumalja Machio Prosecco

ANTIPASTO MISTOÂ Kolmen lihan kimara, päivän kasvikset ja juustoa

CREMA DI FUNGHI (L) Tuoretta herkkusienikeittoa, lisäksi krutonkia

SALMONEÂ ALLAÂ GRIGLIA (L,G) Lohta grillistä

TIRAMISU talon oma tiramisu

Päivitä jäsentietosi!

Yhdistyksemme ja ammattiliittomme toiminnalle on välttämätöntä, että jäsenten työnantajatiedot, yhteystiedot yms. ovat ajan tasalla jäsenrekisterissä.

Päivitä jäsentietosi JHL:n Jäsenpalvelu 24h:ssa: www.jhl.fi/24h (vaatii kirjautumisen, ohjeet kirjautumiseen kirjautumissivulla). Tarvittaessa ota yhteyttä jäsenpalvelun puhelinpalveluun: p. 0107703 430, ma-to klo 9.00-15.00.

Helsingin yliopiston ammattiosasto JHL ry 645:n hallitus