Mitä tarvitaan pysyvään elämäntapamuutokseen.

22.8.2018

Mitä tarvitaan pysyvään elämäntapamuutokseen?

Koetko tyytymättömyyttä hyvinvointiisi ja haaveilet elämäntaparemontista? Kuulutko niihin, jotka kyllä tietävät miten pitäisi syödä, liikkua ja nukkua, mutta hyvää tarkoittavien ohjeiden noudattaminen ei tahdo onnistua tai onnistuu vain hetkellisesti? Aiotko joka syksy tehdä muutoksia elintapoihisi, mutta sinulla ei ole aikaa harrastaa liikuntaa ja väsymys johtaa huonoihin ratkaisuihin ruokakaupassa?

Olet ehkä huomannut, että pelkkä tieto tai tietoisuus liikkumisen tai terveellisen ruokavalion hyödyistä ei useinkaan johda toivottuun käyttäytymisen muutokseen. Toisin kuin olet ehkä ajatellut, pysyvä elämäntapamuutos ei myöskään riipu itsekurista, tahdonvoimasta tai kyvystä "ottaa itseään niskasta kiinni". Mitä sitten tarvitaan, jotta projektit ja kuurit vaihtuisivat pysyvään muutokseen omissa elämäntavoissa?

Muutos on yksilöllinen prosessi ja siihen liitty paljon erilaisia psykologisia tekijöitä. Motivaatio, kyky säädellä omaa käyttäytymistä ja kyky käsitellä omia tunteita ja ajatuksia, ratkaisevat miten hyvin muutosprosessissa onnistutaan.

Motivaatio

Hyvät ohjeet ja kannustus eivät riitä, jos elämäntapamuutoksen taustalla ei ole ihmisen oma halu muuttua. Motivaatiota terveyskäyttäytymisen muokkaamiselle voi etsiä pohtimalla omia elämänarvoja. Millaista elämää haluan elää? Mikä on minulle arvokasta? Arvojen kirkastamisen jälkeen huomaat ovatko nykyinen toiminta ja päivittäiset teot arvojesi mukaisia ja edistävätkö ne itsesi määrittelemää hyvää elämää? Motivaatio itsestä huolehtimiseen löytyy arvojen ja omien tekojen suhteesta, jos ne ovat ristiriidassa keskenään.

Tavoitteet ja teot

Arvopohdintojen ja oman toiminnan havainnoinnin jälkeen on tavoitteiden asettamisen vuoro. Määrittele konkreettinen ja omaan elämäntilanteeseesi sopivan kokoinen tavoite, joka vie sinua kohti hyvinvointia ja lähemmäs itsellesi arvokasta elämää. Pohdi sen jälkeen, mikä on pienin mahdollinen teko, joka vie sinua kohti tavoitetta. Millaisen pienen teon voisit tehdä jo tänä iltana?

Tietoisuustaidot

Kun motivaatio on löydetty ja muutoksen suunta on selvillä, muutoksen tueksi tarvitaan myös uusia taitoja, jotka auttavat oman ajattelun ja käyttäytymisen säätelyssä ja ohjaamisessa. Tarvitaan keinoja käsitellä esteitä, joita mieli tuottaa uuden edessä. Kun oppii tunnistamaan sellaisia tiedostamattomia tunteita ja ajatuksia, jotka ovat vaikkapa liikkumaan lähtemisen tai järkevän syömisen esteenä, on helpompaa sitoutua omia arvoja ja tavoitteita tukevaan toimintaan. Tietoisuustaidot ja omien ajatusten ja tunteiden hyväksyminen auttavat yli arkipäivän tilanteista, joissa kiire, väsymys, huono mieliala tai suorittamattomat kotityöt ovat terveyttä tukevien valintojen esteenä.

Lue lisää: Anu Kangasniemi: Tavoitteesta tavaksi - Tietoisesti kohti terveyttä ja hyvinvointia. 2017. KIRJAPAJA

Miten sinä voit käynnistää pysyvän elämäntapamuutoksen ja saada muutoksessa tarvittavia taitoja?

Lue lisää syyskuun uutiskirjeestämme.

Hae hyvinvoinnin eväät PHT:n Pysyvään muutokseen -kursseilta

PHT ry:n järjestämät 1. askel Pysyvään muutokseen -hyvinvointikurssit tarjoavat uudenlaisen konseptin ja mahdollisuuden pysähtyä oman hyvinvoinnin äärelle ammattilaisten ohjauksessa. Kursseilla käytetään psykologista arvo- ja hyväksyntäpohjaista lähestymistapaa, jonka tavoitteena on, että jokainen osallistuja löytää itselleen oikean tavan edistää omaa terveyttään toisilta saatujen ohjeiden suorittamisen sijaan. Kurssilla opetellaan tarkastelemaan hyväksyvästi esimerkiksi omiin liikuntatottumuksiin tai painoon liittyviä solmuja.

Metsästä terveyttä sekä keholle että mielelle

Jos metsään haluat mennä nyt niin takuulla hyödyt!

Ja vaikka et haluaisikaan, niin kokeile silti. Se tutkitusti kannattaa! Lyhytkin vierailu metsässä tai muulla luontoalueella palauttaa stressistä. Jo 15 minuutiin piipahdus vihreässä ympäristössä elvyttää kehoa ja mieltä paremmin kuin oleskelu asfalttiviidakossa.

Metsät ovat Suomessa matalan kynnyksen liikuntaympäristöjä. Lyö kaksi hyvinvointihirvikärpästä kerralla ja suuntaa kävelylenkkisi lähimetsään. Reippailu raikkaassa syysilmassa virkistää kehoa samalla kun metsän vihreys voitelee myös mielen rattaita.

Jos et juuri nyt pääse metsään, saat samoja hyötyjä paitsi asuin- ja työympäristöjen viheralueilta myös retkiltä maaseudulle tai vaikkapa mökkeilystä luonnon helmassa.

Lähde: Mitä tiedetään metsän terveyshyödyistä? https://www.duodecimlehti.fi/lehti/2018/13/duo14421

Vielä ehdit hakea loppuvuoden hyvinsointijaksoille!

Marras-joulukuussa järjestettäville aikuisten 1. askel Pysyvään muutokseen -hyvinvointikursseille kannattaa hakea viimeistään syyskuun aikana. Pysyvä hyvinvointi on lähempänä kuin arvaatkaan!

Haku joululomien perheiden 1. askel -hyvivnvointijaksoille on auki lokakuun alkuun asti. Hae vinkit perheen hyvinvointiin luonnonläheisistä kohteistamme.

HAKU AIKUISILLE

HAKU PERHEILLE

Seuraa meitä Facebookissa

Palkansaajien hyvinvointi ja terveys PHT ry
Lintulahdenkatu 10, 00500 Helsinki
asiakaspalvelu@pht.fi
www.pht.fi

Uutiskirjeen laati PHT:n viestintäkoordinaattori Henni Hietala. Mistä haluaisit lukea seuraavaksi? Kerro viestillä henni.hietala@pht.fi

Osoitelähde: PHT:n asiakasrekisteri, uutiskirjeen tilaajat.
Etkö enää halua vastaanottaa PHT:n uutiskirjettä ja lukea toimivia vinkkejä oman hyvinvointisi edistämiseen? Voit poistua postituslistalta täältä.