HELSINGIN YLIOPISTOSSA TYÖSKENTELEVÄ Lakkoon osallistumisesta ei tarvitse ilmoittaa etukäteen työnantajalle

15.2.2018

Helsingin yliopiston intrassa Flammassa on julkaistu 14.2.2018 työnantajan tiedote Helsingin yliopistolle annetusta lakkovaroituksesta: https://flamma.helsinki.fi/fi/HY372546#comments_anchor

Tiedotteen lopussa todetaan: ”Henkilöstölle lähetetään lähiaikoina erillinen kysely osallistumisesta mahdolliseen työtaisteluun palkanmaksun ja opetuksen järjestämisen vuoksi.”

Muistutamme jäsenillemme, että työntekijä ei ole velvollinen ilmoittamaan lakkoon osallistumisestaan työnantajalle etukäteen: tämän ilmoituksen on tehnyt JHL, Pardia ja JUKO lakkovaroituksen antaessaan. Oletus on, että kaikki osallistuvat lakkoon. Työnantajan kyselyyn tai tiedusteluihin ei tarvitse vastata. Työnantaja ei voi kohdistaa rankaisutoimia niihin, jotka eivät ilmoita etukäteen lakkoon osallistumisestaan.

Jos työnantaja painostaa, tai Sinulla on muuta kysyttävää, ota yhteyttä luottamusmiehiisi.

Helsingin yliopiston ammattiosasto JHL ry 645:n hallitus