TIEDOTE HELSINGIN YLIOPISTON JHL:N JÄSENILLE Yliopistojen henkilöstöjärjestöt jättivät lakkovaroituksen

13.2.2018

Yliopistojen henkilöstöä edustavat pääsopijajärjestöt JHL, JUKO ja Pardia jättivät tänään tiistaina 13.2. klo 10.00 lakkovaroituksen. Kohdennettu työtaistelu toteutetaan Helsingin yliopistossa lakkona 28.2.2018.

Yliopistosektori on ollut sopimuksettomassa tilassa 1. helmikuuta alkaen. Neuvottelut eivät etene, sillä yliopistotyönantajia edustava Sivistystyönantajat haluaa sanella palkat eikä halua neuvotella mistään yliopistolaisten työelämää kehittävistä työehdoista. Työnantaja edellyttää myös palkkausjärjestelmän muutosta. Työntekijäpuoli on valmis jatkamaan palkkausjärjestelmän muutoksen valmistelua, jos siitä neuvotellaan aidosti ja lopputuloksena on tasapainoinen kokonaisuus.

Työntekijäjärjestöjen tavoitteena on saada neuvottelutulos yliopistojen yleisestä työehtosopimuksesta, jolla turvataan yliopistossa työskenteleville yleisen linjan mukaiset palkankorotukset. Tässä tilanteessa järjestöille ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin vauhdittaa neuvotteluja painostustoimien kautta.

Kohdennettu työtaistelu toteutetaan Helsingin yliopistossa lakkona 28.2.2018 kello 0.00–24.00 välisenä aikana, jos neuvottelutulokseen ei päästä 27.2. mennessä. Lakko on laillinen johtuen sopimuksettomasta tilasta. Tarvittaessa järjestöillä on myös valmius tehdä päätös työtaistelun laajentamisesta muihin yliopistoihin.

Työtaistelutoimena lakko koskee kaikkia yliopistojen yleisen työehtosopimuksen piiriin kuuluvia Helsingin yliopiston palveluksessa olevia JHL:n, JUKOn ja Pardian jäseniä.

Jos sinulla on kysyttävää lakosta, ota yhteyttä ensisijaisesti luottamusmieheen. Luottamusmies antaa tarkemmat ohjeet lakkoon liittyen. Luottamusmiehen tukena on tarvittaessa JHL:n Pääkaupunkiseudun aluetoimisto.

Seuraa myös kotisivujamme: www.jhl.fi

Katso lisää: