Yliopistojen henkilöstö haluaa yleisen tason mukaiset palkankorotukset

13.2.2018

Yliopistojen työehtosopimusneuvottelut jatkuivat maanantaina 12.2. Neuvottelut katkesivat nopeasti, sillä työnantajien edustaja ei ollut valmis korottamaan viime viikolla esittämiään vaatimattomia palkankorotuksia.

Neuvottelut yliopistojen uudesta työehtosopimuksesta jatkuivat maanantaiaamuna 12.2. Neuvottelut kuitenkin katkesivat nopeasti, sillä työnantajia edustava Sivistystyönantajat ei ollut valmis korottamaan viime viikolla esittämiään vaatimattomia palkankorotuksia.

Palkkaratkaisuihin näyttää muodostuvan yleinen linja, johon sekä kunta että valtio omissa sopimuksissaan on sitoutumassa. Työnantajan tarjous on edelleen noin puolet yleisen linjan mukaisista palkankorotuksista. Tämä kuvaa työnantajan suhtautumista omaan henkilökuntaansa eikä osoita lainkaan arvostusta henkilöstön tekemään arvokasta työtä kohtaan. Vähättely on varsin lievä ilmaisu kuvaamaan tätä.

Työnantaja edellyttää palkkausjärjestelmän muutosta. Työntekijäpuoli on valmis jatkamaan palkkausjärjestelmän muutoksen valmistelua, jos siitä neuvotellaan aidosti.

Sanelupolitiikalla ei voida enää edetä. Vaikea asia, joka edellyttää valmistelua, voitaisiin siirtää osapuolten väliseen työryhmään. Osapuolilla on myös kovin erilainen näkemys luottamusmiesten asemasta ja toiminnasta.

Palkansaajajärjestöt ovat valmiita jatkamaan neuvotteluja yleisen linjan mukaisista palkankorotuksista yliopistojen henkilöstölle. Jos tässä ei päästä eteenpäin, palkansaajat ovat valmiita vauhdittamaan neuvotteluja työtaistelutoimilla.

Lisätietoja:
sopimustoimitsija Erika Mattsson, 0400 461 411
sopimustoimitsija Laura Tuominen, 050 409 2460

Lähde: www.jhl.fi

Linkki uutiseen: https://www.jhl.fi/yliopistojen-henkilosto-haluaa-yleisen-tason-mukaiset-palkankorotukset/