JHL:n jäsenet antoivat äänensä kuulua Helsingin yliopistolla: Kiinteistöpalveluyhtiön työehtojen heikentäminen ei käy

25.1.2018

Joukko JHL:n jäseniä puolusti näyttävästi oikeuksiaan kunnollisiin työehtoihin Helsingin yliopiston edessä keskiviikkona 24. tammikuuta. Helsingin yliopiston kiinteistöpalveluyhtiön JHL:ään kuuluva henkilökunta järjesti koko päivän kestävän mielenilmauksen, jonka aikana he eivät saapuneet työpaikalleen.

Helsingin yliopiston kiinteistöpalveluyhtiön JHL:ään kuuluva henkilökunta oli lakossa keskiviikkona 24.1. Lakolla otettiin kantaa käynnissä oleviin sopimusneuvotteluihin. Puoliltapäivin työntekijät kokoontuivat Porthanian kampuksen eteen Helsingin keskustaan. Viesti työnantajalle oli selvä ja kuuluva: työehtojen heikennys ei käy.

– Uusi sopimus leikkaisi lomia ja lomien leikkaus vaikuttaa työssä jaksamiseen, kertoi vahtimestarina työskentelevä Timo.

JHL:n kylttiä kantanut siivooja halusi kertoa näkemyksensä nimettömänä.

– Toivomme, että työehdot pysyisivät ennallaan.

Hänelle oli selvää, että lakon aikana myös tullaan kertomaan työnantajalle yhteisvoimin, mitä mieltä asioista ollaan.

– Täytyy olla mukana rintamassa.

Paikalla oli myös vahtimestari Matti.

– Viime vuoden lopulla näin työpaikkailmoituksen, jossa etsittiin yliopistoon uusia vahtimestareita. Palkka oli parempi kuin minulla, vaikka olen ollut talossa 20 vuotta, hän hämmästeli.

Varaluottamusmies Lauri Paronen huudatti lakkoväkeä moneen kertaan. Työntekijöiden mielipide kuului selvänä lumisateisessa iltapäivässä

– Duunarit kyykkyyn – Ei käy meille!

Paronen muistutti, että liiton jäsenillä on oikeus osallistua lakkoon, josta järjestö on päättänyt.

Helsingin yliopisto yhtiöitti kiinteistötoimensa vuoden 2018 alussa. Nyt se on vaihtamassa yksipuolisella ilmoituksella nykyisen työehtosopimuksen työntekijöille huomattavasti heikompaan sopimukseen.

Lähde: www.jhl.fi

Linkki uutiseen: https://www.jhl.fi/jhln-jasenet-antoivat-aanensa-kuulua-helsingin-yliopistolla-kiinteistopalveluyhtion-tyoehtojen-heikentaminen-ei-kay/