Kiitos työtaisteluun osallistuneille - työnantaja päätti TES-neuvottelut

25.1.2018

JHL:n toimeenpanema Helsingin yliopiston kiinteistöpalvelut Oy:ssä työskenteleviä jäseniä koskenut työtaistelu keskiviikkona 24.1.2018 järjestettiin viimehetkillä, viimeisenä keinona. Työnantajaosapuoli on päättänyt yhtiötä koskevat TES-neuvottelut.

Kiitämme lämpimästi eiliseen työtaisteluun 24.1.2018 osallistuneita yhdistyksemme jäseniä. Eilinen osoitti, että meillä on hyvä yhteishenki puolustaa oikeuksiamme!

Helsingin mielenilmauksessa oli väkeämme runsain mitoin paikalla, ja tunnelma korkealla. Annoimme yhdessä äänekkään, näkyvän ja selkeän viestin, että työehtojemme ja eläkkeidemme leikkaus ei yksinkertaisesti käy meille.

Olemme edelleen valmiita jatkamaan yhteistä vastarintaamme heikennyksiä vastaan niin kauan, kuin tarve on!

Julkaisemme tässä yhtiössä työskentelevien jäsenten varaluottamusmies Lauri Parosen Helsingin mielenilmaisussa pitämän puheen:

***

Hyvät kuulijat, olen Lauri Paronen, Helsingin yliopiston ammattiosaston varaluottamusmies. On mahtavaa nähdä Teitä täällä näin suurella joukolla!

Helsingin yliopisto yhtiöitti tila- ja kiinteistöpalvelunsa vuoden 2018 alussa aloittaneelle Helsingin yliopiston kiinteistöpalvelut Oy:lle. Yhtiö on Helsingin yliopiston 100% omistama. Henkilöstö siirrettiin yhtiöön liikkeen luovutuksella vanhoina työntekijöinä.

Yhtiöittämisen yhteydessä työnantaja päätti leikata pois pitkään yliopistolla työskennelleiltä kiinteistötyöntekijöiltä jo ansaitut valtion eläkkeet. Nyt työnantaja aikoo heikentää rajusti työehtoja siirtämällä henkilöstön halvemmalle työehtosopimukselle.

Yliopistojen yleistä TES:sta sovelletaan tammikuun loppuun asti. Yhtiölle on yritetty neuvotella omaa TES:sta yli kaksi kuukautta. Työantajan tarjoukset ovat olleet yhtä huonoja, kuin kiinteistöpalvelualan sopimus, joiltain osin jopa huonompia. Kiinteistöpalvelualan työehtosopimusta on luonnehdittu Suomen surkeimmaksi TES:ksi. Työnantaja ei ole halunnut aidosti neuvotella, vaan sanella sopimuksen mielensä mukaan. Vastaantuloa työnantaja ei ole osoittanut.

Tänään yritetään vielä neuvotella. Työantaja on kuitenkin peruuttanut jatkoneuvottelut, ja uhannut siirtää meidät kiinteistöpalvelualan työehtosopimukselle, JOS TÄNÄÄN ei saada neuvottelutulosta aikaiseksi. SIKSI me olemme täällä NYT. Sanotaan, että lakko on viimeinen keino. NYT on se hetki. Meidät on ajettu selkä seinää vasten. Ei työnantaja ole jättänyt meille enää mitään muuta vaihtoehtoa, kuin taistelun tien.

Työnantaja on tietenkin jo ilmoittanut, että tämä työtaistelu on laiton. Tämä oli odotettavissa. Muistutan, että tämä työtaistelu ei kohdistu voimassaolevaan työehtosopimukseen. Protestoimme työehtoheikennyksiä ja eläkeleikkausta vastaan. Laillisuusarvioinnin tekee viime kädessä työtuomioistuin. On syytä huomioida, että TYÖNTEKIJÄN osallistuminen järjestön päättämiin toimiin on AINA LAILLISTA.

Jos saivarrellaan, onko tämä työtaistelu oikein vai väärin, voin todeta, että JUURI OIKEUTEEN me pyrimme. Työnantaja on hylännyt oikeudenmukaisuuden jo kauan sitten.

Yliopiston hallitus edellytti hyvää henkilöstöpolitiikkaa yhtiöittämispäätöstä tehdessään vuosi sitten. Tällainen henkilöstön kohtelu on kaukana siitä. Olemme pienipalkkaista väkeä. Ei meillä ole mitään leikattavaa alle kahden tonnin nettotuloista.

Työantaja toki kykenee suoriutumaan rahallisista työnantajavelvoitteistaan, niin kuin se on kyennyt jo satoja vuosia. Mikään ei muuttunut työnantajan maksukyvyssä yhdessä yössä, kun palvelutoiminnoista tehtiin yhtiö vuoden vaihtuessa. Kyse on ainoastaan työnantajan tahdosta. Emme tienaa professorin palkkoja, emme vaadi kohtuuttomia, kun vaadimme nykyisten etujemme säilyttämistä.

Tämä kamppailumme työehtojemme ja ansaittujen eläkkeiden puolesta on osaltamme päätösosa näytelmässä, joka sai alkunsa Sipilän hallituksen koulutusleikkauksista vuonna 2015. Ei riittänyt, että yliopiston YT-neuvotteluiden jälkeen moni työntekijämme sai lähtöpassit. Olemme eläneet yli kaksi vuotta löysässä hirressä peläten pahinta, odottaen, mitä työnantaja aikoo työehdoillemme. Työantaja antoi ”juhlapuheissaan” ymmärtää, että yhtiöittämisen tarkoitus ei ole heikentää työehtojamme, että olemme samoja yliopistolaisia, kuin ennenkin. Juhlapuheiden aika on ohi. Epäilyksemme ja pelkomme ovat nyt osoittautuneet perustelluiksi: työnantaja on hyökännyt täysillä elantomme kimppuun.

Mutta me emme luovuta! Jatkamme toimintaa oikeudenmukaisuuden puolesta niin kauan, kuin tarpeellista!

Lähetetään nyt yhdessä viesti työantajalle, ja neuvottelupöytään: EI KÄY MEILLE!

Kiitos! Taistelu jatkuu!

Lauri Paronen

***

Juuri saamamme tiedon mukaan työnantaja on uhkauksensa mukaisesti päättänyt työehtosopimusneuvottelut. Tämä tarkoittaa, että 1.2.2018 alkaen yhtiön työsuhteisiin sovelletaan kiinteistöpalvelualan yleissitovia työehtosopimuksia. Henkilöstöjärjestöt JHL ja Pardia julkaisevat asiasta tiedotteen tämän päivän aikana. Henkilöstöjärjestöt suunnittelevat parhaillaan jatkotoimia.

Katja Merinen, luottamusmies

Lauri Paronen, varaluottamusmies