LAKKO JA MIELENILMAUS KE 24.1.2018 – TYÖTAISTELUOHJE Helsingin yliopiston ammattiosasto JHL ry 645:n jäsenille

23.1.2018

Hyvä Helsingin yliopiston ammattiosasto JHL ry 645:n jäsen

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry on päättänyt toimeenpanna Helsingin yliopiston tila- ja kiinteistöpalveluita koskevan työtaistelun keskiviikkona 24.1.2018. Työtaistelussa ovat keskiviikkona 24.1.2018 Helsingin yliopiston ammattiosasto JHL ry 645:n jäsenet, jotka ovat työsuhteessa Helsingin yliopiston kiinteistöpalvelut Oy:ssä. Muut yhdistyksen jäsenet eivät ole työtaistelussa, vaan he ovat töissä normaalisti.

Työnantajaosapuoli pyrkii yhtiössä rajuihin työehtojen heikennyksiin, mitä työntekijäpuoli ei voi hyväksyä. Työnantaja ei ole osoittanut neuvotteluissa vastaantuloa. Lisäksi työantaja on päättänyt leikata pois jo ansaitun valtioneläkkeen, jota on kertynyt osalle yliopistolla pitkään työskennelleistä. Tämä yhden päivän kestoinen työtaistelu kohdistuu työnantajan pyrkimykseen heikentää työehtoja ja eläke-etuja.

OHJEET TYÖTAISTELUUN OSALLISTUVILLE

Helsingin yliopiston kiinteistöpalvelut Oy:ssä työsuhteessa olevat JHL:n jäsenet eivät tule töihin keskiviikkona 24.1.2018, vaan ovat lakossa. Lakko koskee kaikkea työnantajan osoittamaa työtä ja koulutusta. Lakko alkaa aamuvuoron alkaessa, ja päättyy klo 24:00, jonka jälkeen palataan töihin.

Pääkaupunkiseudulla työskentelevät kokoontuvat rauhanomaiseen mielenilmaisuun keskiviikkona 24.1.2018 klo 12:00 Porthanian edustalla olevalle aukiolle, osoitteessa Yliopistonkatu 3, Helsinki.

• Ole paikalla viimeistään klo 12:00. Pukeudu lämpimästi sään mukaan. Varaudu noin tunnin mittaiseen mielenilmaisuun ulkotiloissa. On tärkeää, että kaikki pääkaupunkiseudulla työskentelevät osallistuvat mielenilmaisuun, ja ovat paikalla mielenilmaisun keston ajan! Paikalla on edustajia JHL-ammattiliitosta ja yhdistyksestämme, jotka ohjeistavat jäseniämme toiminnassa.

• Mielenilmaisupaikalla jaetaan jäsenille kannettavaksi kylttejä, lentolehtisiä jaettavaksi ohikulkijoille ja osallistujille, sekä mahdollisesti muuta rekvisiittaa. Huudetaan yhdessä iskulauseita mielenilmaisun vetäjien johdolla. Mielenilmaisun tavoite on saavuttaa näkyvyyttä ja huomiota julkisuudessa, ja luoda siten painetta työnantajalle.
  • Lakkopäivältä maksetaan yhdistyksen lakkoon osallistuvalle jäsenelle 50 € suuruinen lakkoavustus, josta 16 € on verotonta tuloa. Ota mukaan tilinumerosi. Hakemuslomakkeet lakkoavustuksen hakemiseksi jaetaan mielenilmaisupaikalla.

Pääkaupunkiseudun ulkopuolella työskentelevät pysyvät pois töistä koko päivän, ja voivat halutessaan osallistua Helsingissä järjestettävään mielenilmaisuun. Lakkopäivältä maksetaan yhdistyksen lakkoon osallistuvalle jäsenelle 50 € suuruinen lakkoavustus, josta 16 € on verotonta tuloa. Pääkaupunkiseudun ulkopuolella lakkoon osallistuvat hakevat lakkoavustusta hakemuslomakkeella, joka toimitetaan lakossa olevalle.

Töihin palataan työvuorolistan mukaisesti torstaina 25.1.2018.

Jäsenen ei tarvitse ilmoittaa poissaolostaan esimiehelle. JHL-ammattiliitto on tehnyt ilmoituksen jäseniään koskevasta työtaistelusta työnantajan edustajalle.

Lakosta ja mielenilmaisusta on annettu lehdistötiedote, joten Helsingin mielenilmauspaikalle on odotettavissa tiedotusvälineiden edustajia.

Helsingin mielenilmaisusta on tehty lain edellyttämä ennakkoilmoitus poliisille. Poliisi on paikalla turvaamassa jokaisen perusoikeutta osoittaa mieltään rauhanomaisesti. Noudata poliisin antamia ohjeita. Toteutamme mielenilmaisun hyvässä yhteistyössä viranomaisen kanssa.

Seuraa työtaisteluviestintää ja toimintaohjeita yhdistyksemme ja JHL:n internetsivuilta:

• helsinginyliopistonammattiosasto.jhlyhdistys.fi

• www.jhl.fi

Lisätietoja antavat tarvittaessa Helsingin yliopiston kiinteistöpalvelut Oy:ssä työskentelevien jäsenten luottamusmiehet (yhteystiedot alla). Jos työnantaja painostaa tai yrittää estää työtaisteluun osallistumisen, ota välittömästi yhteyttä luottamusmiehiin!

Hyvää ja tuloksekasta lakkopäivää toivottaen,

Helsingin yliopiston ammattiosasto JHL ry 645:n hallituksen puolesta:

Katja Merinen, luottamusmies

044 313 5956