Jäsentiedote 15.12.2017

15.12.2017

Järjestöillä JHL ja Pardia/YHL/HYHY oli neuvottelu Helsingin yliopiston kiinteistöpalveluyhtiöön siirtyvien työntekijöiden eläkkeistä Helsingin yliopiston (HY) henkilöstöjohdon kanssa 14.12.2017.

Neuvotteluissa ilmeni osapuolilla olevan suuri näkemysero eläkeasiassa. HY katsoo eläkkeiden suhteen olevan riittävää, että yhtiöön siirtyvät henkilöt vakuutetaan pakollisen työntekijän eläkelain (TyEl) mukaan. HY vetosi toimien olevan lain mukaisia, eikä nähnyt tarpeelliseksi kompensoida tästä osalle työntekijöistä johtuvia eläkemenetyksiä.

Järjestöt toivat esiin kiinteistöpalveluyhtiön olevan yliopiston kokonaan omistama yhtiö ja sen tarvitsevan motivoituneen ja kokeneen henkilöstön. Helsingin yliopisto on korostanut harjoittavansa hyvää henkilöstöpolitiikkaa yhtiöittämisen kaikissa vaiheissa. Järjestöjen näkemyksen mukaan hyvään henkilöstöpolitiikkaan kuuluu eläkemenetyksien torjuminen. Pitkän työuran aikana ansaitun eläkkeen säilyminen yhtiöittämistilanteessa on työntekijän kannalta perustavaa laatua oleva oikeudenmukaisuuskysymys.

Paheksuimme sitä, ettei HY ole missään vaiheessa kertonut henkilöstölle jo ansaitun eläkkeen menettämisestä yhtiöittämisen seurauksena. Henkilöstölle olisi pitänyt kertoa avoimesti, mitä eri eläkejärjestelmät ja -järjestelyt käytännössä merkitsevät työntekijälle. Valtion palveluksessa kertyi 0,2 prosenttia enemmän eläkettä kuin työeläkejärjestelmässä vuoteen 1995. Lain säädännöstä johtuen ansaittu eläkekertymä seuraa työntekijää vain, jos hän lähtee yliopiston palveluksesta eläkkeelle. Prosentin kymmenykset eivät kuulosta isolta, mutta yksittäisen työntekijän kohdalla kertymän suuruus riippuu palvelusajasta ennen vuotta 1995. Menetys voi olla pahimmillaan satoja euroja vuodessa.

Tänään on ilmennyt, että HY intraan Tila- ja kiinteistökeskuksen muutossivuille on päivitetty tietoja eläkeasioita, joita henkilökunta on kysynyt yhtiöittämistä koskevissa infoissa.

Uudessa yhtiössä tullaan ilmeisesti päivittämään työsopimukset. Jos sinulle esitetään työsopimuksen allekirjoittamista, pyydä että saat tutustua siihen rauhassa ja esitä työsopimus luottamusmiehelle ennen allekirjoittamista. Älä siis allekirjoita heti.

Sopimustoimitsijat Erika Mattsson ja Laura Tuominen, JHL ry