Jäsenkirje 19.1.2018 - Helsingin yliopiston ammattiosasto JHL ry 645

19.1.2018

Tämä on vuoden 2018 ensimmäinen jäsenkirje. Jäsenkirje ilmestyy myös jäsenten postiluukkuun viikon 4 aikana.

JÄSENKIRJE 19.1.2018

Yliopistojen neuvottelutilanne

Neuvotteluja yliopistojen uudesta työehtosopimuksesta on käyty marraskuusta 2017 alkaen. Työnantajia neuvotteluissa edustaa Sivistystyönantajat ry. Henkilöstöä edustavat Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry, Palkansaajajärjestö Pardia ja Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry.

Neuvotteluissa on tähän mennessä käsitelty palkkausjärjestelmän uudistamista ja työaikakysymyksiä. Neuvotteluosapuolten palkkausjärjestelmän uudistamiseen liittyvät tavoitteet ovat poikenneet huomattavasti toisistaan, joten neuvottelu on edennyt vaivalloisesti. Palkankorotuksista työnantajaosapuoli ei ole toistaiseksi halunnut keskustella. Työntekijäpuoli vaatii yleisen tason mukaisia korotuksia. Työaikakysymyksissä JHL:n yleinen tavoite on luopua kilpailukykysopimuksessa sovitusta työajan pidennyksestä. Neuvottelut jatkuvat, ja tammikuulle on sovittu useita neuvotteluaikoja.

Yliopistojen yleisen työehtosopimuksen sopimuskausi päättyy 31.1.2018. Tämän jälkeen työsuhteisiin sovelletaan päättyneen työehtosopimuksen määräyksiä, jos uudesta työehtosopimuksesta ei ole päästy sopimukseen. Tällöin myös työehtosopimukseen kohdistuvat työtaistelutoimenpiteet ovat mahdollisia.

Helsingin yliopiston kiinteistöpalvelut Oy:n neuvottelut ovat vaikeassa tilanteessa

Helsingin yliopiston tila- ja kiinteistöpalvelut on valtaosin siirretty liikkeenluovutuksella 1.1.2018 toimintansa aloittaneelle Helsingin yliopiston kiinteistöpalvelut Oy:lle. Henkilöstö on siirretty yhtiöön vanhoina työntekijöinä.

TES-neuvottelut

Yhtiölle on neuvoteltu yrityskohtaista työehtosopimusta marraskuusta 2017 alkaen työnantajaa edustavan Sivistystyöantajat ry:n, sekä henkilöstöä edustavien Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry:n ja Palkansaajajärjestö Pardian kesken.

Yliopistojen yleistä työehtosopimusta sovelletaan yhtiön työsuhteisiin sopimuskauden loppuun 31.1.2018. Tämän jälkeen työsuhteisiin sovelletaan päättyneen työehtosopimuksen määräyksiä, mikäli uuteen sopimukseen ei ole päästy, ja neuvotteluja ei ole lopetettu. Jos neuvottelut lopetetaan tuloksettomina, on työnantajalla mahdollisuus ryhtyä soveltamaan työsuhteisiin kiinteistöpalvelualan työehtosopimuksia yleissitovuuden perusteella.

Neuvotteluissa työnantajaosapuoli on esittänyt kovia heikennyksiä nykyisen työehtosopimuksen tasoon verrattuna, etenkin vuosilomaa, työaikaa ja sairauspoissaoloja koskeviin määräyksiin. Työantajan tarjoukset eivät ole juurikaan poikenneet kiinteistöpalvelualan yleissitovista työehtosopimuksista. Vakavana vaihtoehtona yrityskohtaiselle sopimukselle työnantaja pitää kiinteistöpalvelualan työehtosopimuksia, mikä tarkoittaisi ankaria heikennyksiä mm. vuosilomiin, työaikaan, sairausajan etuihin ja palkkatasoon.

Yhtiöön vanhoina työntekijöinä siirrettyjen henkilökohtaiset palkat on suojattu liikkeenluovutuksessa, joten ne eivät tule laskemaan. Uhkana on kuitenkin palkkakehityksen pysähtyminen, jos uuden sovellettavan työehtosopimuksen palkkamääräykset ovat nykyisiä heikommat. Mahdolliset matalammat palkat koskisivat uutena palkattavia työntekijöitä.

Työtekijäosapuoli ei voi hyväksyä esitettyjä heikennyksiä, vaan pyrkii säilyttämään hyvät työsuhteen ehdot, ja torjumaan kiinteistöpalvelualan yleissitovat työehtosopimukset. JHL:n yleinen tavoite on luopua kilpailukykysopimuksessa sovitusta työajan pidennyksestä, ja vähintään yleisen tason mukaiset palkankorotukset. Tammikuun lopulle on sovittu useita neuvottelupäiviä. Työtaistelun mahdollisuutta ei voida sulkea pois, jos neuvotteleminen ei johda tyydyttävään ratkaisuun.

Eläkeleikkaus

Henkilöstöjärjestöillä JHL ja Pardia oli neuvottelu Helsingin yliopiston kiinteistöpalveluyhtiöön siirtyvien työntekijöiden eläkkeistä Helsingin yliopiston (HY) henkilöstöjohdon kanssa 14.12.2017.

Neuvotteluissa ilmeni osapuolilla olevan suuri näkemysero eläkeasiassa. HY katsoi eläkkeiden suhteen olevan riittävää, että yhtiöön siirtyvät henkilöt vakuutetaan pakollisen työntekijän eläkelain (TyEl) mukaan. HY vetosi toimien olevan lain mukaisia, eikä nähnyt tarpeelliseksi kompensoida tästä osalle työntekijöistä johtuvia eläkemenetyksiä.

Valtion palveluksessa kertyi 0,2 prosenttia enemmän eläkettä, kuin työeläkejärjestelmässä vuoteen 1995. Lainsäädännöstä johtuen ansaittu eläkekertymä seuraa työntekijää vain, jos hän lähtee yliopiston palveluksesta eläkkeelle. Yksittäisen työntekijän kohdalla kertymän suuruus riippuu palvelusajasta ennen vuotta 1995. Menetys voi olla pahimmillaan satoja euroja vuodessa.

Henkilöstöjärjestöt toivat esiin kiinteistöpalveluyhtiön olevan yliopiston kokonaan omistama yhtiö, ja sen tarvitsevan motivoituneen ja kokeneen henkilöstön. Helsingin yliopisto on korostanut harjoittavansa hyvää henkilöstöpolitiikkaa yhtiöittämisen kaikissa vaiheissa. Järjestöjen näkemyksen mukaan hyvään henkilöstöpolitiikkaan kuuluu eläkemenetyksien torjuminen. Pitkän työuran aikana ansaitun eläkkeen säilyminen yhtiöittämistilanteessa on työntekijän kannalta perustavaa laatua oleva oikeudenmukaisuuskysymys.

Uusien työsopimusten allekirjoittaminen

Työnantajan ilmoituksen mukaan Helsingin yliopiston kiinteistöpalvelut Oy:ssä päivitetään työsopimukset, kun yhtiössä sovellettavasta työehtosopimuksesta on päästy ratkaisuun. On syytä huomioida, että liikkeenluovutus ei edellytä työsopimusten uusimista. Jos sinulle esitetään työsopimuksen allekirjoittamista, pyydä, että saat tutustua siihen rauhassa. Esitä työsopimus luottamusmiehelle ennen allekirjoittamista, älä allekirjoita heti.

Jäsen: ole valmis toimimaan!

Neuvottelutilanteen ollessa hankala niin yliopistojen, kuin kiinteistöpalveluyhtiön neuvottelupöydissä, on perusteltua varautua mahdollisiin työtaistelutoimiin. Seuraavassa kerrataan muutamia perusasioita, joista jokaisen jäsenen tulisi huolehtia, ja olla tietoinen.

Työtaistelu on laillinen, tapoja on monia

Työtaistelu on Suomen lakien ja kansainvälisten sopimusten turvaama työntekijän oikeus puolustaa etujaan. Työtaisteluun osallistumisesta ei voi aiheutua työntekijälle minkäänlaisia oikeudellisia seurauksia tai työnantajan sanktioita. Jos työnantaja painostaa, uhkailee tai millään tavalla yrittää estää työtaisteluun osallistumisen, ota välittömästi yhteyttä luottamusmieheesi.

Lähtökohtaisesti kaikki henkilöstöjärjestöjen päättämät työtaistelut ovat aina laillisia, kun ne eivät kohdistu voimassaolevaan työehtosopimukseen (Työehtosopimuslaki 8 §, ns. työrauhavelvoite). Työrauhavelvoite tarkoittaa, että työehtosopimuksen voimassaoloaikana sopimukseen ei saa kohdistaa työtaistelutoimia. Jos työtuomioistuin tulkitsee työtaistelun rikkovan työrauhaa, vastuun seurauksista kantaa työtaistelun toimeenpannut henkilöstöjärjestö, ei koskaan yksittäinen jäsen tai muu työntekijä.

Yleisiä työtaistelun muotoja ovat esimerkiksi:

• erilaiset mielenilmaukset, kuten ulosmarssi tai mielenosoitus: poistutaan työpaikalta määräajaksi, osoitetaan mieltä esimerkiksi näkyvällä paikalla, työnantajan tai yleisen huomion kiinnittämiseksi protestoinnin kohteena olevaan asiaan
  • ylityökielto: ylityökiellon ollessa voimassa kieltäydytään tekemästä ylitöitä
  • lakko: työrauhavelvoitteen päätyttyä henkilöstöjärjestön toimeenpanema työnseisaus, jolla vaikutetaan neuvoteltaviin työehtoihin
  • tukilakko ja muut tukitoimet: tukitoimilla tuetaan esimerkiksi jonkin muun ammattialan, muun sopimusalan tai muun työnantajan palveluksessa olevien työtaistelua
  • poliittinen mielenilmaus: esim. mielenosoitus, jolla vaikutetaan johonkin yhteiskunnalliseen epäkohtaan
  • poliittinen lakko: työnseisaus, jolla vaikutetaan johonkin yhteiskunnalliseen epäkohtaan
  • työsulku: työnantajan toimeenpanema laillinen työtaistelutoimi, kun se toimeenpannaan työrauhavelvoitteen päätyttyä. Työsulun aikana työnantaja estää henkilöstöjärjestöjen jäseniltä työnteon ja saapumisen työpaikalleen.

Yhtenäisyys ja valmius tukitoimiin

Jos työtaisteluun joudutaan, on ensiarvoisen tärkeää, että kaikki työtaistelun alaisissa tehtävissä toimivat työntekijät osallistuvat henkilöstöjärjestön päättämiin toimiin, ja noudattavat sen antamia ohjeita. Tämä on välttämätöntä mahdollisimman hyvän lopputuloksen saavuttamiseksi, ja tilanteen pitkittymisen välttämiseksi.

Yhdistyksemme jäseniltä yliopistolla ja yliopiston kiinteistöyhtiössä toivotaan ja odotetaan valmiutta tukitoimiin, jos jommankumman työnantajan palveluksessa olevat työntekijät joutuvat työtaisteluun. Päätöksen mahdollisista tukitoimista tekee henkilöstöjärjestömme. Tässä on ammattiyhdistysliikkeen perimmäinen tarkoitus ja voima: yhdessä, toisiamme tukien voimme saavuttaa sellaista, mihin yksin emme kykene.

Päivitä yhteystietosi ja tilinumerosi jäsenrekisteriin

Työtaisteluun varautumiseksi on välttämätöntä, että jäsenten ajantasaiset yhteystiedot ja tilinumerot on tallennettu JHL:n jäsenrekisteriin. Ilmoita:

• yksityinen puhelinnumerosi ja sähköpostiosoitteesi työtaisteluviestintää varten (työnumero ja työsähköpostiosoite eivät välttämättä ole käytettävissä työtaistelun aikana)
  • tilinumerosi lakkoavustusten maksamiseksi
  • huolehdi, että jäsenmaksusi on maksettu (edellytys lakkoavustusten maksamiselle)

Päivitä yhteystietosi ja tilinumerosi JHL:n Jäsenpalvelu 24h:ssa: www.jhl.fi/24h (vaatii kirjautumisen, ohjeet kirjautumiseen kirjautumissivulla). Tarvittaessa ota yhteyttä jäsenpalvelun puhelinpalveluun: p. 0107703 430, ma-to klo 9.00-15.00.

Huomio! Pääkaupunkiseudun aluetoimistolla on tammikuun loppuun kestävä kampanja jäsentietojen päivityksestä, jaossa on 3 x 50 euron lahjakortti!

Seuraa JHL:n ja yhdistyksemme tiedotusta

Ajantasaista tietoa neuvottelutilanteesta saa parhaiten JHL:n ja yhdistyksemme internet-sivuilta:

• www.jhl.fi
  • helsinginyliopistonammattiosasto.jhlyhdistys.fi

Jäseniä tiedotetaan tarvittaessa myös sähköpostitse ja tekstiviestillä/puhelimitse. Mahdollisista työtaisteluista ja työtaisteluohjeista tiedotetaan jäseniä henkilökohtaisesti.

Unihome Oy

Helsingin yliopiston majoituspalvelut on siirretty liikkeenluovutuksella 1.1.2018 toimintansa aloittaneelle Unihome Oy:lle. Henkilöstö on siirretty yhtiöön vanhoina työntekijöinä. Yhtiössä työskentelevien jäsentemme edunvalvonnan kysymykset tullaan selvittämään alkuvuoden aikana.

Helsingin yliopiston ammattiosasto JHL ry 645:n hallitus