PUHEENJOHTAJAN TERVEHDYS JHL.

20.12.2017

Hyvät JHL:n jäsenet!

Joulu on ovella ja vuosi lopuillaan. Työehtosopimusneuvottelut ovat käynnistyneet ja jatkuvat heti joulun jälkeen tiiviimmin. Tavoitteena on saada neuvottelutulos kunta-alalle, valtiolle, kirkolle, sivistysalalle ja yksityiselle sosiaali- ja terveyspalvelualalle tammikuun loppuun mennessä. Jos sopimuksia ei synny, olemme 1.2.2018 lähtien sopimuksettomassa tilassa ja silloin on syytä tehdä liiton osalta arvioita toimenpiteistä.

JHL:n tavoitteena neuvotteluissa on parantaa jäsenten ostovoimaa yleiskorotuksella ja euromääräisellä kokonaisuudella. Korotustason on vastattava vähintään muiden alojen korotuksia. Kilpailukykysopimuksen osalta käymme keskusteluja Sipilän hallituksen suuntaan, jotta sopimuksesta luovuttaisiin Suomen parantuneen talouden vuoksi. Emme suostu äärimaltillisiin palkankorotuksiin, sillä maksoimme kilpailukykysopimuksessa jo lomarahojen leikkaukset. Tavoitteena on myös normalisoida työajat kikyä edeltäneeseen tilanteeseen.

Tavoitteena sopimusneuvotteluissa on parantaa henkilöstönedustajien asemaa. Haluamme suitsia nollatuntisopimuksia esim. saamalla aikaiseksi minimityöajan. Hallituksen koulutussopimusuudistus tuo ammatillisen koulutuksen työpaikoille, ja siksi on tärkeää turvata työpaikkaohjaajien asema työehtosopimuksissa. Neuvottelupöydässä JHL:llä on monia tärkeitä asioita mm. varhaiskasvatuksen, teknisen huollon ja välinehuollon osalta, vain muutamia mainitakseni. Teemme neuvotteluissa parhaamme parantaaksemme työntekijöiden työehtoja.

Liitto on uudistumassa vuoden alusta asti, kun uusi organisaatio astuu voimaan. Liitossa vahvistetaan järjestämistyötä ja yhteiskuntavaikuttamista sekä edunvalvonnan lähipalvelua työpaikoilla. Liiton pitää olla jatkossakin siellä, missä muutos tapahtuu ja koettelee jäsentemme etuja ja työhyvinvointia. Sote- ja maakuntauudistus vaativat erityisen suurta työtä liittomme joka tasolla, jotta edunvalvonta toimii hyvin uudessa kokonaisuudessa. Osaamista ja osaajia JHL:ssä on paljon. Olemme iso liitto ja paikallinen edunvalvonta on kunnossa.

Haluan toivottaa Teille kaikille ja läheisillenne hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta!

Päivi Niemi-Laine