HELSINGIN YLIOPISTON AMMATTIOSASTO JHL RY 645:N KIPA-YHTIÖÖN SIIRTYVÄT JÄSENET

20.12.2017

Helsingin yliopiston kiinteistöpalvelut Oy:n TES-neuvottelutilanne

Helsingin yliopiston kiinteistöpalvelut Oy:n yrityskohtaisesta työehtosopimuksesta on käyty neuvotteluja marraskuusta alkaen työnantajaa edustavan Sivistystyönantajat ry:n ja henkilöstöä edustavien JHL:n ja Pardian kesken. Neuvottelujen kuluessa on käynyt selväksi, että osapuolten tavoitteet ovat hyvin kaukana toisistaan, ja neuvotteluasetelma on hankala.

Keskeiset asiat, joista neuvotteluissa on erimielisyyttä, ovat lomaedut ja työaika. Työnantaja tavoittelee lomaetujen leikkausta, ja työajan pidennystä. Lisäksi työnantajan kanta on, että mikäli yrityskohtaisesta työehtosopimuksesta ei päästä sopimukseen, sovelletaan työsuhteisiin jatkossa yleissitovuuden perusteella Palta ry:n ja PAM ry:n sopimia kiinteistöpalvelualan työehtosopimuksia. Tämä merkitsisi huomattavia työehtojen heikennyksiä.

Henkilöstöjärjestöjen tavoitteena on päästä sopimukseen hyvistä työehdoista, ja välttää kiinteistöpalvelualan yleissitoviin työehtosopimuksiin siirtyminen. Vaikeuksista huolimatta sopimusta tavoitellaan edelleenkin neuvotteluteitse.

Päivitä yhteystietosi ja pankkiyhteytesi jäsenrekisteriin, ole valmis toimimaan

Kun osapuolten neuvottelutavoitteet ovat kaukana toisistaan, on ajankohtaista ja perusteltua varautua mahdollisiin työtaistelutoimiin. Työtaisteluun jouduttaessa on äärimmäisen tärkeää, että kaikki työtaistelun alaisissa tehtävissä toimivat työntekijät osallistuvat henkilöstöjärjestöjen päättämiin työtaistelutoimiin, ja noudattavat henkilöstöjärjestöjen antamia ohjeita.

Ennen mahdollista työtaistelua, ja työtaistelun aikana on tärkeää, että JHL:n jäsenten tavoittamiseksi ja tiedottamiseksi on jokaisen jäsenen yhteystiedot JHL:n jäsenrekisterissä ajan tasalla. Työpuhelinnumeron ja työsähköpostiosoitteen ilmoittaminen ensisijaisiksi yhteystiedoiksi ei ole suositeltavaa: niiden käyttö työtaistelun aikana ei välttämättä ole mahdollista. Lakkoavustusten maksamiseksi tulee jäsenen ilmoittaa jäsenrekisteriin myös tilinumeronsa. Vain JHL:n jäsen on oikeutettu JHL:n maksamaan lakkoavustukseen.

Tarkistathan ja päivitäthän yhteystietosi ja tilinumerosi JHL:n Jäsenpalvelu 24h:ssa, johon kirjaudutaan JHL:n etusivun kautta: www.jhl.fi . Käyttäjätunnuksesi on jäsennumerosi, joka löytyy jäsenkortistasi.

Ammatillisen järjestäytymisen merkitys korostuu TES-neuvotteluiden aikana, ja työpaikan muutostilanteissa: huolehdithan, että oma jäsenyytesi on kunnossa, ja työtoverisi kuuluvat sopimusalallamme toimivaan ammattiliittoon.

Jäsentapaaminen 1.12.2017

Yhtiöön siirtyville JHL:n jäsenille järjestettiin 1.12.2017 avoin jäsentapaaminen. Tapaamisen tarkoituksena oli keskustella TES-tavoitteista ja -neuvotteluista, sekä koota TES-neuvottelujen taustaryhmää yhdistyksen jäsenistä. Tapaamisessa keskusteltiin seuraavista asioista:

• Taustaryhmän toiminnassa ovat mukana kiinteistöyhtiön luottamusmies Katja Merinen ja varaluottamusmies Lauri Paronen, sekä kaksi muuta yhdistyksen jäsentä. Yhdyshenkilönä toimii Katja Merinen.
  • Edellisen jäsentapaamisen jälkeen taustaryhmä on selvittänyt kiinteistöpäivystystyötä tekevien kantoja päivystystyön ehdoista. Selvitetään vielä lumipäivystystä tekeviltä kantoja päivystystyön ehdoista.
  • Käytiin läpi luonnosta taustaryhmän TES-tavoitteista.

Taustaryhmän asettamista TES-tavoitteista

Taustaryhmä on toimittanut JHL:n TES-neuvottelijoille kirjallisesti TES-tavoitteensa, joita on valmisteltu yhdistyksen yhtiöön siirtyville jäsenille avoimissa jäsentapaamisissa kuluneen syksyn aikana.

Taustaryhmä esittää tavoitteeksi, että Helsingin yliopiston kiinteistöpalvelut Oy:n työehtosopimus kirjoitetaan pääosin Yliopistojen yleisen TES:n tekstien pohjalta tila- ja kiinteistöpalvelutöihin soveltuvin osin siten, että työehtoja ja palkkoja ei heikennetä, ja työehtojen jälkeen jääminen suhteessa yliopistojen työehtoihin torjutaan. Mahdolliset muutokset TES:n sisällössä eivät saa heikentää työehtoja ja palkkoja. EK:n irtisanomien keskusjärjestösopimuksien määräykset on sisällytettävä työehtosopimukseen.

Kärkiteemat ovat:

• Vuosilomaa koskevat määräykset
  • Poissaoloja koskevat määräykset
  • Työaikamääräykset
  • Palkkausjärjestelmä ja palkat
  • Luottamusmiestoiminta, yhteistoimintaan osallistuvien henkilöstön edustajien asema ja oikeudet, sekä ay-koulutus

Erikseen painotetaan monin kohdin tarvetta turvata inhimilliset työaika-, tauko- ja lepoaikajärjestelyt, rahakorvausten oikeudenmukaisuus, ostovoimaa reaalisesti korottava ja solidaarinen palkkaratkaisu, sekä korostetaan tarvetta irtautua kilpailukykysopimuksessa sovituista työehtoheikennyksistä.

Taustaryhmä katsoo, että neuvotteluissa on päättäväisesti ja tarpeellisin toimin torjuttava työehtoihin kohdistuvat heikennykset, ja samoin on torjuttava siirtyminen kiinteistöpalvelualan yleissitovien työehtosopimusten soveltamiseen.

Toivotamme kaikille yhdistyksemme jäsenille rauhallista joulun aikaa, ja voimia alkavalle vuodelle uuden yhtiön palveluksessa!

Katja Merinen

luottamusmies