Yliopisto on irtisanonut yliopistotyönantajan ja henkilöstöjärjestöjen välisen yhteistoimintasopimuksen päättymään 31.7.2017. Yhteistoiminta kuitenkin jatkuu.

28.2.2017

Yhteistoimintamenettelyä uudistetaan

På svenska|In English

Julkaistu 27.02.2017 12:41, päivitetty 27.02.2017 12:41

Yhteistoimintamenettely perustuu lakiin, jossa on yksityiskohtaisesti säädetty menettelyn piiriin kuuluvista asioista ja toimintatavoista. Lisäksi toimintaa on linjannut vuonna 2010 solmittu yhteistoimintasopimus, joka nyt on irtisanottu.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että luovutaan yliopistotason yhteistoiminta-asioiden käsittelemisestä yhteistoimintaneuvottelukunnassa. Tarkoituksena on, että siirrytään käsittelemään näitä asioita 1.8.2017 lukien työnantajan edustajien ja pääluottamusmiesten säännöllisissä tapaamisissa, joita on järjestetty jo pitkään. Yhteistoimintamenettelyn piiriin kuuluvien asioiden käsittelystä laaditaan pöytäkirjat, joihin henkilöstö voi tutustua Flammassa.

Yksikkötasolla yhteistoiminnan piiriin kuuluvien asioiden käsittely on ollut hyvin vaihtelevaa. Joissakin yksiköissä on ollut oma yhteistoimintaryhmä. Ryhmien kokoaminen ja toiminta eivät kuitenkaan ole kaikilta osin täyttäneet lain ja yhteistoimintasopimuksen edellytyksiä. Tarkoitus on, että jatkossa yksikkötason yhteistoiminta-asiat käsitellään yksikön koko henkilöstölle tarkoitetuissa tilaisuuksissa. Yksiköiden omat ryhmät voivat kuitenkin jatkaa toimintaansa yhteistyöryhminä siten, että niissä keskustellaan ja tiedotetaan yksikön yhteisistä asioista jo valmisteluvaiheessa.

Henkilöstöjohtaja Kira Ukkonen, eikö päätös ole ristiriidassa yliopiston tavoitteen kanssa lisätä henkilöstön mahdollisuutta osallistua yliopiston päätöksentekoon ja sen valmisteluun?

– On tärkeää, että yhteistoimintamenettelyn piiriin kuuluvat asiat käsitellään lain mukaan muodollisesti oikealla tavalla ja tämä muutos tähtää nimenomaan siihen. Mutta tärkeää on myös edistää epämuodollista yhteisten asioiden käsittelyä ja tiedon kulkua.

– Henkilöstön mahdollisuus osallistua yliopiston päätöksentekoon ja erityisesti sen valmisteluun on ollut viime aikoina paljon esillä. Yliopiston hallitus on linjannut niin, että kuluvan vuoden aikana kuullaan henkilöstöä laajasti tavoitteena löytää uusia keinoja osallistumiseen. Tämä liittyy johtosääntöuudistukseen, joka tarvitaan kaikkien tiedekuntien siirtyessä laitoksettomiksi 1.1.2018. Asiaan palataan kevään aikana.

– Henkilöstöpoliittinen seurantaryhmä valmistelee tähän liittyviä henkilöstöpoliittisia linjauksia ja johtajille ja esimiehille annettavaa ohjeistusta henkilöstön osallistamiseen ja keinoja yhteisöllisyyden lisäämiseen. Myös pääluottamusmiehet ovat mukana tässä työssä.

Pääluottamusmiehet Elisa Hyytiäinen ja Seppo Sainio pitävät sopimuksen irtisanomista valitettavana, mutta toteavat, että henkilöstön edustajat ja työnantajan edustajat etsivät nyt yhdessä keinoja hyvän yhteistoiminnan toteuttamiseen.

Helsingin yliopistossa työnantajaa edustavat:

Rehtori Jukka Kola
Hallintojohtaja Esa Hämäläinen
Henkilöstöjohtaja Kira Ukkonen
Henkilöstöasianpäällikkö Jaana Sirkiä

Yliopiston pääluottamusmiehet:

Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö -  JUKO ry
Yliopisto-opettaja Tiina Niklander (Tieteentekijöiden liitto)
Yliopistonlehtori Seppo Sainio (Opetusalan Ammattijärjestö OAJ)

Helsingin yliopiston henkilökuntayhdistys HYHY ry
Palvelukoordinaattori Elisa Hyytiäinen
Tietotekniikka-asiantuntija Timo-Jussi Hämäläinen